1
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو Iran Nanotechnology Initiative Council بستن
  • ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

  • مدیریت بانک اطلاعات شاخص های فناوری نانو

  • سایت جشنواره فناوری نانو

  • سیستم جامع آموزش فناوری نانو

  • شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو

  • موسسه خدمات فناوری تا بازار

  • کمینه استاندارد سازی فناوری نانو

  • پایگاه اشتغال فناوری نانو

  • کمیته نانو فناوری وزارت بهداشت

  • جشنواره برترین ها

  • مجمع بین المللی اقتصاد نانو

  • اکو نانو

  • پایگاه اطلاع رسانی محصولات فناوری نانو ایران

  • شبکه ایمنی نانو

  • همایش ایمنی در نانو

  • گالری چند رسانه ای نانو

  • تجهیزات فناوری نانو

  • صنعت و بازار

  • باشگاه نانو

افزایش بازده حرارتی موتور دیزل به کمک فناوری نانو

موضوع : محیط زیست - حمل و نقل - نانو لوله - نانوذرات کلمات کلیدی : دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان - استفاده از نانولوله ‌‌کربنی - بیودیزل - کاهش آلاینده دیزلی تاریخ خبر : 1395/12/25 تعداد بازدید : 285

پژوهشگران دانشگاه گرگان با همکاری محققان دانشگاه‌ تربیت مدرس با بهره‌گیری از فناوری نانو سوختی را تولید کرده‌اند که می‌توان از آن به‌عنوان سوخت موتورهای دیزل استفاده کرد. استفاده از این سوخت علاوه بر افزایش بازدهی موتور، موجب کاهش انتشار گازهای آلاینده نیز می‌گردد.

افزایش فزاینده‌ی اثرات مخرب آلودگی هوای ناشی از مصرف سوخت‌های فسیلی موجب تصویب قوانینی جهت مقابله با این پدیده شده است. این موضوع موجب شده تا محققان بسیاری امکان استفاده از سوخت‌های جایگزین را مورد تحقیق و بررسی قرار دهند. در بین سوخت‌های تجدیدپذیر، سوخت‌های زیستی که از محصولات کشاورزی یا طبیعی مشتق می‌شوند، برای دانشمندان از اهمیت بالایی برخوردارند. استفاده از فناوری نانو نیز در این حوزه از علم توانسته محققان را تا حدود زیادی به اهدافشان نزدیک‌تر کند.
دکتر احمد تقی زاده علی‌سرایی ضمن یادآوری مزایای استفاده از زیست‌توده به‌عنوان یک منبع تولید سوخت پاک در رابطه با اهداف طرح گفت: «استفاده از سوخت‌های زیستی موجب کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و گازهای آلاینده هوا می‌شود. به‌علاوه، قیمت آن‌ها در برخی از کشورها نسبت به سوخت‌های فسیلی پایین‌تر است. ازاین‌رو، در این تحقیق تلاش کردیم با بهره‌گیری از نانولوله‌های کربنی، عملکرد یک نوع خاص از این سوخت‌ها را افزایش داده و میزان آلاینده‌های منتشر شده از آن را کاهش دهیم.»
بهینه‌سازی سوخت مورد بررسی در طرح حاضر موجب شد تا علاوه بر کاهش میزان آلایندگی ناشی از احتراق آن، میزان مصرف سوخت موتور دیزل و متعاقب آن هزینه‌ی مربوط به مصرف سوخت کاهش پیدا کند.
وی در ادامه به توضیح نقش نانولوله‌های کربنی در بهبود عملکرد سوخت پرداخت و آن را این‌گونه توضیح داد: «افزودن نانولوله‌های کربنی و اتانول به بیودیزل موجب افزایش چگالی و کاهش ویسکوزیته سوخت جدید شده است. نانولوله‌های کربنی موجب شده تا اتانول به نحو بهتری درون سوخت حل ‌شده و در نتیجه یکنواختی و همگنی سوخت افزایش یابد. این موضوع موجب می‌شود تا سوخت در محفظه احتراق بهتر پاشیده شود و توان موتور بهبود یابد.»
تقی زاده در خصوص مراحل انجام این طرح گفت: «در مرحله‌ی اول سوخت آماده‌سازی شد. مخلوطی از بیودیزل، بیواتانول و سوخت دیزل به‌عنوان سوخت خام مورد استفاده قرار گرفت. سپس به‌منظور بهینه‌سازی عملکرد این سوخت نانولوله‌های کربنی اضافه شد. در ادامه سوخت تهیه شده به دفعات در دورهای مختلف یک موتور تک سیلندر مورد ارزیابی قرار گرفت و میزان عملکرد و آلایندگی آن بررسی شد.»
بر اساس نتایج به‌دست‌آمده، بهینه‌سازی سوخت به‌وسیله‌ی نانولوله‌های کربنی موجب افزایش توان موتور به میزان 15/5 درصد، افزایش بازدهی حرارتی موتور به میزان 14 درصد، کاهش مصرف سوخت ویژه به میزان 11/7 درصد و کاهش گازهای آلاینده نظیر مونواکسید کربن، هیدروکربن‌های نسوخته و دوده به ترتیب به میزان 5/47،‌ 31/72 و 6/96درصد شده است.
این تحقیقات حاصل تلاش‌های دکتر احمد تقی زاده علی‌سرایی و احمد عباس زاده مایوان- اعضای هیأت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان- دکتر برات قبادیان- استاد دانشگاه تربیت مدرس- و آرام حیدری مله نی- دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه محقق اردبیلی- است. نتایج این کار در مجله‌ی Fuelبا ضریب تأثیر 3/6 (جلد 196، سال 2017، صفحات 110 تا 123) منتشر شده است.