1
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو Iran Nanotechnology Initiative Council بستن
  • ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

  • مدیریت بانک اطلاعات شاخص های فناوری نانو

  • سایت جشنواره فناوری نانو

  • سیستم جامع آموزش فناوری نانو

  • شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو

  • موسسه خدمات فناوری تا بازار

  • کمینه استاندارد سازی فناوری نانو

  • پایگاه اشتغال فناوری نانو

  • کمیته نانو فناوری وزارت بهداشت

  • جشنواره برترین ها

  • مجمع بین المللی اقتصاد نانو

  • اکو نانو

  • پایگاه اطلاع رسانی محصولات فناوری نانو ایران

  • شبکه ایمنی نانو

  • همایش ایمنی در نانو

  • گالری چند رسانه ای نانو

  • تجهیزات فناوری نانو

  • صنعت و بازار

  • باشگاه نانو

تجاری‌سازی فناوری یخ‌زدایی از بدنه هواپیما با نانولوله‌کربنی

موضوع : صنعت و بازار کلمات کلیدی : نانولوله‌ کربنی - یخ - یخ تاریخ خبر : 1396/01/12 تعداد بازدید : 389

شرکت یوتی‌سی آیرواسپیس سیستمز (UTC Aerospace Systems) لیسانس فناوری گرمایشی مبتنی بر نانولوله‌های کربنی را برای تجاری‌سازی و استفاده در هواپیماهای تجاری خریداری کرده است.

یوتی‌سی آیرواسپیس سیستمز (UTC Aerospace Systems) لیسانس فناوری گرمایشی مبتنی بر نانولوله‌کربنی را خریداری کرد. مسئولان این شرکت معتقداند که این فناوری می‌تواند با استفاده از سامانه یخ زدایی الکتروترمال موجب یخ زدایی از هواپیماها طی 3 تا 4 سال آتی شود.
آیرواسپس لیسانس این فناوری را از شرکت متیس دیزاین (Metis Design) دریافت کرده است؛ شرکتی که با همکاری دپارتمان هوافضای مؤسسه فناوری ماساچوست (MIT) روی سامانه‌های گرمایشی مبتنی بر نانولوله‌کربنی کار می‌کند.
در حال حاضر چند فناوری مختلف در این حوزه وجود دارد که از آن جمله می‌توان به یخ زدایی با گاز داغ و هوای فشرده خارج شده از موتور اشاره کرد. اما سامانه‌ گرمایشی مبتنی بر نانولوله‌کربنی کارایی بیشتری داشته و می‌تواند با اثربخشی بالاتر مانع از تشکیل یخ روی لبه بال‌ها، دماغه و پره موتورها شود.
مسئولان شرکت آیرواسپس معتقداند که با تجاری‌سازی این فناوری و استفاده از آن در صنعت هوافضا، این صنعت دچار تغییر راهبردی می‌شود. در حال حاضر، طراحان هواپیما برای بهینه‌سازی بال‌ها به منظور به ایجاد یک پرواز یکنواخت و عاری از تلاطم، اقدام به نازکتر کردن بال‌ها می‌کنند که این موضوع موجب پیچیده‌تر شدن فرآیند طراحی می‌شود.
مایک بایر از مدیران برنامه طراحی بوئینگ 787 می‌گوید: «استفاده از مواد جدید که موجب نازکتر شدن لبه بال‌ها می‌شود، به شرکت‌ها فشار می‌آورد تا به سمت استفاده از فناوری الکتروترمال بروند.» شرکت هواپیماسازی هندا در دسامبر سال 2015 موفق به گواهی کردن فناوری هنداجت شد، اما 11 ماه دیگر زمان نیاز دارد تا سامانه ضدیخ را برای بال‌های جریان آرام طبیعی گواهی کند.
با دریافت لیسانس این فناوری، شرکت آیرواسپس می‌تواند با تولیدکنندگان و سازمان‌های قانونی برای توسعه فناوری مبتنی بر نانولوله‌کربنی و استفاده از آن در محصولات تجاری همکاری کند تا در نهایت از این فناوری ضدیخ برای جت‌های تجاری و هواپیماهای بدون سرنشین استفاده شود.
نانولوله‌های کربنی را می‌توان در کامپوزیت‌ها یا فلزات مختلف قرار داد و از آنها برای ساخت بال استفاده کرد. وجود این نانولوله‌ها امکان یخ‌زدایی را در بال و بدنه فراهم می‌کند. نانولوله‌های کربنی دارای خاصیت توزیع گرمایی عالی بوده که از آن می‌توان برای بهینه کردن فرآیند یخ زدایی استفاده کرد. این شرکت قصد دارد گواهینامه لازم را برای این فناوری دریافت و به سرعت آن را تجاری‌سازی کند.
مقالات آموزشی مرتبط