1
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو Iran Nanotechnology Initiative Council بستن
  • ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

  • بانک اطلاعات شاخص های فناوری نانو

  • سایت جشنواره فناوری نانو

  • سیستم جامع آموزش فناوری نانو

  • شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو

  • موسسه خدمات فناوری تا بازار

  • کمیته استانداردسازی فناوری نانو

  • پایگاه اشتغال فناوری نانو

  • کمیته نانو فناوری وزارت بهداشت

  • جشنواره برترین ها

  • مجمع بین المللی اقتصاد نانو

  • اکو نانو

  • پایگاه اطلاع رسانی محصولات فناوری نانو ایران

  • شبکه ایمنی نانو

  • همایش ایمنی در نانو

  • گالری چند رسانه ای نانو

  • تجهیزات فناوری نانو

  • صنعت و بازار

  • باشگاه نانو

تولید آسفالت خودترمیم شونده حاوی نانولوله‌کربنی

موضوع : علم و پژوهش کلمات کلیدی : آسفالت - نانولوله‌ کربنی - خودترمیم شونده تاریخ خبر : 1396/05/07 تعداد بازدید : 1213

پژوهشگران روسی اقدام به تولید آسفالتی با قابلیت خودترمیم شوندگی کردند. در این آسفالت نانولوله‌های کربنی به قیر طبیعی اضافه می‌شود و تنها با حرارت دادن التیام می‌یابد.

محققان دانشگاه ملی علم و فناوری MISIS موفق به تولید آسفالت خود ترمیم شونده شدند. در این آسفالت از نانولوله‌های کربنی استفاده شده است. این آسفالت قادر است ترک‌ها را حذف کند و درصورت بروز مشکل ساختاری در آن، بعد از چند ساعت یا حداکثر یک هفته، ترمیم شود. توسعه‌دهندگان این فناوری معتقداند که این آسفالت می‌تواند هزینه نگهداری جاده‌ها را تا سه برابر کاهش دهد. این فناوری توسط ائتلاف حمل و نقل بین‌المللی (ITA) تأیید شده‌است و به‌عنوان اولین راهکار بین‌المللی این ائتلاف شناخته می‌شود.
این فناوری ‌جدید موجب می‌شود تا در وقت صرفه‌جویی شده و بتوان سطح جاده‌ها را مرمت کرد؛ بدون این که ترافیک جاده‌ای ایجاد شود. در این پروژه از خاصیت حساسیت القائی بالای نانولوله‌های کربنی چندجداره استفاده شده‌است. این ماده هزینه‌های تولید را چندان افزایش نمیدهد، به طوری که برای 50 کیلوگرم قیر طبیعی تنها 17 گرم نانولوله‌ کربنی نیاز است. این مقدار قیر برای ایجاد یک تن آسفالت کافی است.
یک دستگاه ماکرویوو ویژه روی ابزار تولید آسفالت قرار داده شده‌است که می‌تواند نانولوله‌های کربنی را حرارت داده و فعال کند. با این کار نانولوله‌ها می‌توانند ترک‌های سطح را ترمیم کنند. این ابزار البته تاکنون توسعه نیافته بود.
در حال حاضر دانشگاه‌ها و شرکت‌های مختلفی از چین و هلند فناوری‌ مشابهی برای ترمیم آسفالت به وسیله الیاف فلزی استفاده میکنند
با این حال، روشی که این گروه تحقیقاتی ارائه کرده‌اند از نظر کارایی بسیار بالا بوده و می‌توان آن را به راحتی مورد استفاده قرار داد؛ چرا که تنها بخش کوچکی از قیر حرارت داده می‌شود و برخلاف آسفالت حاوی الیاف فلزی نیاز به تغییر دادن ترکیب کامپوزیتی آسفالت نیست.
این آسفالت قرار است در سازه‌های مورد استفاده در جام‌جهانی 2018 روسیه به کار گرفته شود.