1
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو Iran Nanotechnology Initiative Council بستن
  • ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

  • بانک اطلاعات شاخص های فناوری نانو

  • سایت جشنواره فناوری نانو

  • سیستم جامع آموزش فناوری نانو

  • شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو

  • موسسه خدمات فناوری تا بازار

  • کمیته استانداردسازی فناوری نانو

  • پایگاه اشتغال فناوری نانو

  • کمیته نانو فناوری وزارت بهداشت

  • جشنواره برترین ها

  • مجمع بین المللی اقتصاد نانو

  • اکو نانو

  • پایگاه اطلاع رسانی محصولات فناوری نانو ایران

  • شبکه ایمنی نانو

  • همایش ایمنی در نانو

  • گالری چند رسانه ای نانو

  • تجهیزات فناوری نانو

  • صنعت و بازار

  • باشگاه نانو

عرضه تجاری باتری حالت جامد گرافنی تا سال 2023

موضوع : صنعت و بازار کلمات کلیدی : خودرو - باتری - گرافن تاریخ خبر : 1396/09/27 تعداد بازدید : 559

چندی پیش شرکت فیسکر اعلام کرده بود که خودروی جدید این شرکت که مجهز به باتری حالت جامد گرافنی است به بازار عرضه خواهد شد. اما اکنون خبر می‌رسد که این فناوری تا سال 2023 قابل تجاری‌سازی نیست و برای خارج شدن از آزمایشگاه نیاز به بهبودهای بیشتری روی این نوع باتری است.

فیسکر (Fisker) چندی قبل اعلام کرده بود که خودروی جدیدی به بازار عرضه خواهد کرد که دارای باتری حالت جامد گرافنی است. هر چند طراحی این خودرو انجام شده اما ظاهرا بخش باتری گرافنی هنوز در بخش آزمایشگاهی مانده و به مرحله استفاده  تجاری نرسیده است.
هر چند که این باتری دارای پتانسیل‌های بسیار بالایی است اما در مرحله آزمون آن چالش‌های وجود دارد که برای تجاری‌سازی باید مرتفع شود. این شرکت اعلام کرده که این فناوری تا قبل از سال 2023 قابل عرضه تجاری نیست.
با این وجود، گرافن و باتری حالت جامد، دو فناوری با پتانسیل بالا هستند که بهبودهای قابل توجهی در آنها اتفاق افتاده است و تا مرز تولید انبوه پیش رفته‌اند.
برخی از رسانه‌ها مدعی هستند که باتری، پاشنه آشیل تسلا بوده و این شرکت را به زمین خواهد زد، اما مسئولان این شرکت معتقداند که پیشرفت‌های قابل توجهی در این حوزه انجام داده‌اند. بازار منتظر است تا در آینده نزدیک به صورت عملی این ادعای مدیران تسلا را ارزیابی کند تا دریابد که چقدر این فناوری‌ها به بازار نزدیک شده است.
فیسکر پیش از این پتنت‌های مربوط به باتری‌های حالت جامد را به ثبت رسانده است. این شرکت مدعی است که این نوع باتری‌ها با هر بار شارژ 500 کیلومتر حرکت می‌کنند و شارژ آنها نیز در کمتر از یک دقیقه انجام می‌شود.
در حال حاضر از باتری‌های یون لیتیم حاوی سیال استفاده می‌شود که باتری‌های حالت جامد قرار است جایگزین آنها شود. مزیت این باتری‌ها به سبک بودن و مشکلات کمتر حرارتی در آنها است. فیسکر معتقد است که با طراحی ویژه، مشکل دانسیته جریان پایین و محدودیت محدوده دمای باتری‌های یون لیتیم را حل می‌کند. باتری‌های حالت جامد می‌توانند 2.5 برابر دانسیته جریان بیشتر نسبت به باتری‌های یون لیتیم ایجاد کرده و در عین حال یک سوم آنها هزینه دارد.
البته فیسکر باید تلاش کند تا به سرعت این باتری‌ها را تجاری‌سازی کند. سرمایه‌گذارها فشار زیادی به این شرکت می‌آورند و از طرفی کار فیسکر مبنی بر انجام تبلیغات برای فناوری که هنوز به مرحله عرضه نرسیده، کار صحیحی نبود.