1
ستاد ویژه توسعه فناوری نانو Iran Nanotechnology Initiative Council بستن
  • ستاد ویژه توسعه فناوری نانو

  • بانک اطلاعات شاخص های فناوری نانو

  • سایت جشنواره فناوری نانو

  • سیستم جامع آموزش فناوری نانو

  • شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو

  • موسسه خدمات فناوری تا بازار

  • کمیته استانداردسازی فناوری نانو

  • پایگاه اشتغال فناوری نانو

  • کمیته نانو فناوری وزارت بهداشت

  • جشنواره برترین ها

  • مجمع بین المللی اقتصاد نانو

  • اکو نانو

  • پایگاه اطلاع رسانی محصولات فناوری نانو ایران

  • شبکه ایمنی نانو

  • همایش ایمنی در نانو

  • گالری چند رسانه ای نانو

  • تجهیزات فناوری نانو

  • صنعت و بازار

  • باشگاه نانو

عرضه‌ی تجاری نانوپوششی که شیشه خودرو را محافظت می‌کند

موضوع : صنعت و بازار کلمات کلیدی : نانوپوشش تاریخ خبر : 1397/02/05 تعداد بازدید : 232

یک استارت‌آپ کانادایی موفق به تولید نانوپوششی شده که روی شیشه‌ی خودرو قرار می‌گیرد و مانع از ترک خوردن یا شکستن آن می‌شود. این نانوپوشش مقاومت شیشه را تا 6 برابر افزایش می‌دهد.

با توسعه‌ی بیشتر فناوری مربوط به شیشه‌ی جلوی خودرو، هزینه‌ی ترک خوردن یا شکسته شدن این شیشه‌ها افزایش 600 درصدی پیدا می‌کند. شرکت الچمی (Alchemy) که یک استارت‌آپ در شهر کیتچنر کانادا است، به دنبال ارائه فناوری است که بتواند احتمال شکسته شدن یا ترک خوردن شیشه‌ها را کم کند. این شرکت نوپا درصدد ارائه‌ی نانوپوششی است که روی سطح شیشه قرار می‌گیرد تا از آن در برابر آسیب حفاظت کند. این محصول که ExoShiled نام دارد، شبیه رول پلاستیک شفاف است و توسط گروه مهندسی فناوری‌ نانو در دانشگاه واترلو توسعه یافته است.
خانجان دسائی از مدیران و بنیان‌گذاران این شرکت می‌گوید: «چیزی شبیه به لایه‌ی محافظ تلفن همراه خود را تصور کنید، با این تفاوت که روی سطح شیشه خودرو کشیده می‌شود. این پوشش بسیار نازک و شفاف بوده و روی سطح خارجی شیشه قرار داده می‌شود. با استفاده از این نانوپوشش، می‌توان مقاومت سطح خارجی شیشه خودرو را تا 6 برابر افزایش داد.»
ExoShield تابستان سال گذشته عرضه‌ی عمومی شد و در 87 فروشگاه در 25 شهر امریکای شمالی فروخته شد. الچمی اعلام کرد که هزینه‌ی خرید و نصب این محصول از 299 دلار شروع شده و تا 1099 دلار می‌رسد که در نمونه‌های ارزان گارانتی وجود ندارد، اما در نمونه‌های گران‌تر علاوه بر فرآیند نصب پیچیده‌تر، گارانتی نیز عرضه می‌شود.
به گفته‌ی مسئولان این شرکت، استقبال قابل توجهی از این محصول انجام شده‌ و روی وضعیت درآمدی الچمی تأثیر مثبتی گذاشته است. دسائی می‌گوید: «استقبال عالی بود، البته این فروش خوب بعد از 3 سال و نیم توسعه، آزمایش و بازاریابی به‌دست آمده است.»
الچمی از تابستان سال 2014 به انکوباتوری کالیفرنیا رفته و بودجه 1.8 میلیون دلاری را به‌دست آورد. این شرکت در حال حاضر 9 کارمند دارد.
این استارت‌آپ توسط محققان دانشگاه واترلو راه‌اندازی شده‌است و محلولی تولید می‌کند که با اسپری روی شیشه خودرو قرار گرفته و علاوه بر محافظت از سطح، مانع از یخ زدن شیشه می‌شود. آن‌ها ابتدا روی تولید نانوپوشش ضدیخ کار می‌کردند و در ادامه دریافتند که آسیب‌های حاصل از ذرات ریز خطرناک‌تر است؛ از این رو فناوری را تغییر داده و روی محافظت از شیشه از گزند ترک و خراش کار کردند.