روندهای تجارت فناوری نانو در ایالات متحده

نمایشگاه فناوری نانو ۲۰۰۵ برای سیاستگذارن دولتی، دانشمندان رشته‌های مختلف علمی، صاحبان صنایع و جامعه بازرگانی، پایگاهی مهیا ساخت تا با هم تعامل برقرار کنند، اطلاعاتشان را مبادله نمایند و با یکدیگر مشارکت‌هایی را شکل دهند.
در این همایش تعداد ۱۲۶۹ خلاصه مقاله، تقریباً دو برابر سال ۲۰۰۴، از ۵۸ کشور جهان دریافت شد.

نکات برجسته‌ای در خصوص نمایشگاه Nanotech2005 ایالات متحده که از هشتم الی دوازدهم می ۲۰۰۵در آناهیم آمریکا برگزار گردید.

نمایشگاه فناوری نانو ۲۰۰۵ برای سیاستگذارن دولتی، دانشمندان رشته‌های مختلف علمی، صاحبان صنایع و جامعه بازرگانی، پایگاهی مهیا ساخت تا با هم تعامل برقرار کنند، اطلاعاتشان را مبادله نمایند و با یکدیگر مشارکت‌هایی را شکل دهند.
در این همایش تعداد ۱۲۶۹ خلاصه مقاله، تقریباً دو برابر سال ۲۰۰۴، از ۵۸ کشور جهان دریافت شد. همه خلاصه‌های رسیده، توسط حداقل سه کارشناس بررسی شدند ومقرر شد ۲۵ درصد آنها به صـورت شـفاهی و ۴۰ درصد از طریق پوستر ارائه گردد . ۳۵ درصد باقیمانده هم مورد پذیرش قرار نگرفت.
این واقعه نه تنها موجب شد که جامعه علمی در همایش‌ها و کارگاه‌های آموزشی فناوری نانو مشارکت کنند، بلکه به ویژه در طی چند سال اخیر، باعث شد تا جامعه بازرگانی هم در این امر سهیم گردد. مسئولان همایش به خوبی از وابستگی قوی تحقیق و توسعه و تجارت آگاه بودند و سعی داشتند که همکاری و هماهنگی بین این دو بخش را ارتقاء دهند. همزمان با این نمایشگاه، کنفرانس تجارت و سرمایه‌گذاری نیز آغاز به کار کرد تا گذر از تحقیق و توسعه به صنعت و تجارت تسهیل شود.
در همایش امسال، تشکیل نشست‌هایی پیرامون صنعتی خاص و برنامه‌های فنی مرتبط با آن صنعت، نمود بارزی داشت. در نشست‌های تخصصی، پیرامون صنایع ذیل بحث و گفت وگو شد: مراقبت‌های بهداشتی، فناوری نانوی زیستی، مواد، پوشش‌ها، حمل و نقل، سلامت فردی، انرژی، غذا، الکترونیک،‌ محیط‌زیست، ارتباطات، رایانه، نمایشگرها،‌ طراحی و مدلسازی، پلیمرها و روکش‌ها. سمپوزیم‌هایی هم با عناوین ذیل برگزارشدند: الف) کارگاه آموزشی تأثیر فناوری نانو بر صنعت.
ب) نشست مؤسسه ملّی سرطان در خصوص به کارگیری فناوری نانو در پیشگیری، تشخیص و معالجه سرطان‌ها
ج) مطالعه پیرامون شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در فناوری نانو
د) کارگاه آموزشی با موضوع مدلسازی فشرده
بیش از نیمی از ۱۷۰ ارائه کننده حاضر در کنفرانس، تولید کنندگان ابزار بودند؛ بیش از ۲۵ درصد آنها در بخش خدمات فعالیت می‌کردند، ۱۵ درصد از بخش‌ دولتی و ۲۰ درصد بقیه از سازمان‌های خارجی بودند. درسال‌های اخیر، شاهد حضور قوی از بخش علوم حیات در این نمایشگاه بودیم. امسال نانوبیو هم به موضوع کارگاه‌های آموزشی و نمایشگاه اضافه شد. ۹۵ درصد از شرکت‌های ارائه کننده آمریکایی،‌ نوپا بودند. البتّه عکس این وضعیت در نمایشگاه فناوری نانو ۲۰۰۵ ژاپنحاکم بود و اکثر ارائه کنندگان در آن از شرکت‌های جا افتاده ژاپنی من جمله شرکت‌های بزرگی مثل هیتاچی، پاناسونیک، میتسوبیشی، NEC، فوجیتسو (Fujitsu)و میتسوی (Mitsui) بودند که معمولاً دستارودهای خود در تحقیق و توسعه فناوری نانو را در این نمایشگاه عرضه می‌کردند.
از سال ۲۰۰۴ به طور فزاینده، اکثر ارائه کنندگان از خارج آمریکا به این رویداد پیوسته اند. امسال کشورهایی مثل استرالیا، اتریش، کانادا، ایرلند، ایتالیا، ژاپن،‌ سوئیس و تایوان در این نمایشگاه غرفه داشتند.
نمایشگاه فناوری نانو ۲۰۰۵ توسط مؤسسه علوم و فناوری نانو (NSTI) سازماندهی شد و از سال۱۹۹۸ هشتمین باری بود که به طور سالانه برگزار می شد.
در سال ۱۹۹۸ اولین نمایشگاه و کنفرانس فناوری نانو با تمرکز بر مباحث علمی تشکیل شد و نمایشگاهی از شرکت‌های تولید کننده ابزار (شامل نرم‌افزارها و سخت‌افزارها) بر پا شد که جامعه تحقیق و توسعه را مورد پشتیبانی قرار می‌داد. این رویداد درحال حاضر با شبکه‌های علمی و مهندسی موجود مانند IEEE (مجمع مهندسی برق و الکترونیک)، APS و دیگران همکاری دارد. همچنین دامنه فعالیت آن از یک رشته به رشته‌‌های متعدد توسعه پیدا کرده و با صنایع مربوط ، تطابق بیشتری یافته است.
چهار نمایشگاه اول، با مقاله‌هایی که هر سال دو برابر می‌شد، عمدتاً بر امور علمی تمرکز داشت. در حال حاضر این نمایشگاه به اجتماع میان رشته‌ای یکپارچه‌ای از صنایع فعال در فناوری میکرو، فناوری نانو و فناوری زیستی تبدیل شده است.