مجموعه اقدامات ایمنی وسلامت سازمان استانداردهای جهانی در حوزه فناوری‌نانو

سازمان استانداردهای جهانی (ISO) به دنبال درک پتانسیل این فناوری برای بهبود و ثبات جهان از طریق توسعه اقتصادی، بهبود کیفیت زندگی، و بهبود و حفظ سلامت عمومی و محیط زیست‌ است.

حوزه فناوری‌نانو به سرعت در حال توسعه بوده و انتظار می‌رود که تمام جنبه‌های مختلف صنعت جهانی و جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. سازمان استانداردهای جهانی (ISO) به دنبال درک پتانسیل این فناوری برای بهبود و ثبات جهان از طریق توسعه اقتصادی، بهبود کیفیت زندگی، و بهبود و حفظ سلامت عمومی و محیط زیست‌ است.

مهندسان ISO به تازگی مجموعه اقدامات ایمنی وسلامت جدیدی با عنوان ISO/TR 12885:2008 برای محیط‌های کاری مربوط به فناوری‌نانو که بر تولید و استفاده از نانومواد مهندسی شده تمرکز دارند، منتشر کرده است.

این گزارش فنی مبتنی بر اطلاعات موجود در زمینه فناوری‌نانو مانند تعیین مشخصات، اثرات سلامت ، ارزیابی‌های انتشار و اقدامات کنترلی، است. با توجه به اینکه این گزارش به طور گسترده نانومواد و کاربردهای مختلف فناوری‌نانو را پوشش داده است، لذا برای شرکت‌ها، محققان، کارگران و سایر افراد، جهت مصون ماندن از اثرات زیست‌محیطی و سلامت نانومواد تولیدی طی فرایند تولید، دستکاری، استفاده و خنثی‌سازی آنها بسیار مناسب است.

این گزارش فنی، تجدید نظر و به روز شده و با افزایش دانش و تجارب به دست آمده در دوره‌های مشاوره‌های فناوری، استانداردهای ایمنی جدیدی توسعه خواهند یافت.

متن کامل این گزارش برای کشورهای عضو سازمان استاندارد جهانی به صورت رایگان قابل دریافت است.