حضور ایران در اجلاس استانداردسازی فناوری نانو در آمریکا

هشتمین اجلاس کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو (ISO/TC229) با حضور نمایندگان ایران، روزهای ۱۸ تا ۲۲ خرداد ۸۸ در شهر سیاتل آمریکا برگزار شد.


نهمین اجلاس کمیته بین المللی استانداردسازی فناوری نانو (ISO/TC229) باحضور نمایندگان ایران، روزهای۱۸تا۲۲خرداد ۸۸ در شهر سیاتل ایالت واشینگتون آمریکا برگزار شد.
حدود ۳۰ کشور جهان شامل آمریکا، آلمان، آفریقای جنوبی، استرالیا، اتریش، ایران، اسپانیا، ایتالیا، انگلستان، بلژیک، تایلند، جمهوری چک، چین، فرانسه، فنلاند، روسیه، سوئیس، سوئد،کانادا، ژاپن، دانمارک، هند، کره جنوبی، مالزی، مکزیک، هلند، لهستان، کنیا، نروژ و همچنین نمایندگانی از سازمان‌های  CEN, JRC, IEC, ANF, ISO/REMCO, BIPM, VAMAS دراین اجلاس حضور داشتند.
نشست‌های دوره‌ای کمیته بین‌المللی استانداردسازی فناوری نانو هر شش ماه یکبار برگزار می‌شود. هدف این نشست‌ها تعیین سیاستها و برنامه‌های کاری این کمیته برای تدوین استانداردهای بین‌المللی فناوری نانو، بحث و بررسی در مورد پروژه‌ها و پیشنهادهای جدید استانداردسازی ارائه شده از طرف کشورهای عضو اصلی، رسیدن به اجماع جهانی در مورد موضوعات جدید کاری و همکاری با سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای که در حوزه تدوین استانداردهای نانو است.
ایران دارای یک پروژه با عنوان تقسیم‌بندی نانومواد در این کمیته است که در مرحله آخر از مراحل تدوین استاندارد قرار دارد. این پروژه در رأی گیری انجام شده قبل از اجلاس هشتم برای انتشار مورد پذیرش کشورهای عضو قرار گرفت. البته در این رأی‌گیری برخی کشورها نظراتی را در مورد آن ارایه کرده بودند که مسئول پروژه تقسیم‌بندی نانومواد، در اجلاس آمریکا به این نظرات تخصصی پاسخ داد تا پس از این مرحله به عنوان یک سند استاندارد بین‌المللی منتشر شود. همچنین یک گروه کاری (Task Group) کاربرد تقسیم بندی نانومواد به رهبری ایران درنشست هفتم تشکیل شد که اولین جلسه آن  در اجلاس آمریکا در روز پنج شنبه ۲۱ خرداد برگزار گردید.