تشخیص زودهنگام مننژیت با استفاده از نانوذرات طلا

یکی از محققان دانشگاه RMIT با استفاده از نانوذرات طلا یک روش تشخیصی برای شناسایی بیماری مرگبار مننژیت meningococcal در مراحل اولیه آن توسعه داده است.

یکی از محققان دانشگاه RMIT با استفاده از نانوذرات طلا یک روش تشخیصی برای شناسایی بیماری مرگبار مننژیت meningococcal در مراحل اولیه آن توسعه داده است.

در روشی که دکتر ساپنا تودوکا توسعه داده است، از تغییر ایجاد شده در رنگ محلولی از نانوذرات طلا برای شناسایی حضور DNA متعلق به meningococcal استفاده می‌شود. تغییر رنگ محلول نانوذرات طلا را می‌توان با چشم غیرمسلح تشخیص داد و با توسعه بیشترِ این روش، از آن در تشخیص این نوع مننژیت در محل حضور بیمار استفاده کرد.

دکتر توکودا می‌گوید: «امید است که در آینده بتوان از این روش در تشخیص و درمان زود هنگام مننژیت استفاده کرد؛ این امر در نهایت موجب کاهش تلفات و عوارض ناشی از این بیماری خواهد شد».

مننژیت meningococcal بیماری است که به سرعت پیشرفت کرده و در صورت درمان نشدن، می‌تواند موجب مرگ بیمار شود. حتی در صورت درمان شدن نیز این بیماری عوارض بسیار شدیدی دارد. با تشخیص زودهنگام این بیماری می‌توان با ارائه مناسب‌ترین درمان‌ها به بیماران، از مرگ آنها و یا عوارض شدید ناشی از این بیماری جلوگیری کرد.

تودوکا می‌افزاید: «به دلیل شدت بالای این بیماری و رشد بسیار سریع آن و همچنین طبیعت میان‌رشته‌ای این تحقیقات، علاقه‌مند به ادامه این پژوهش بودم. در این تحقیقات از ویژگی‌های غیرمعمول فیزیکی نانوذرات طلا و برهمکنش‌های میان DNA و این ذرات در توسعه روشی برای تشخیص توالی خاصی از DNA استفاده شده است.

دکتر تودوکا برای انجام پژوهش خود با Nanotechnology Victoria کار می‌کند. او می‌گوید: «خوش‌شانس بودم که Nanotechnology Victoria به تحقیق من علاقه داشت. امیدوارم بتوان این روش تشخیصی را بسط داده و از آن در شناسایی بیماری‌های دیگر نیز استفاده کرد».