تولید یک نانوذره ترکیبی به‌عنوان عامل وضوح تصویر

گروهی از محققان آمریکایی با ترکیب نانوذره بیسموت با مولکولی که غدد لنفی و بافت‌های سرطانی دیگر را هدف می‌گیرد، یک عامل تصویربرداری جدید ساخته‌اند که با استفاده از توموگرافی رایانه‌ای تصاویر دقیقی از تومورها و لبه‌های آنها ارائه می‌دهد.

رهبری این کار را مایکل سیلور از دانشگاه کالیفرنیا در سن‌دیگو و ارکی روزلاتی از موسسه بورنهام بر عهده داشته‌اند.

این پژوهشگران از بیسموت که همان جزء فعال در Pepto-Bismol (دارویی برای رفع ناراحتی‌های سیستم گوارشی) است، برای ساخت این نانوذرات استفاده کرده‌اند. بیسموت که دارای یک هسته نسبتاً بزرگ و سنگین است، با تابش‌های اشعه ایکس برهمکنش خوبی داشته و در نتیجه عنصر ایده‌آلی برای استفاده به‌عنوان عامل وضوح تصویر در توموگرافی رایانه‌ای به‌شمار می‌رود. محققان برای هدفگیری تومورهای سرطانی توسط این نانوذره ساخته شده از بیسموت، از یک پپتید حلقوی کوچک به‌نام LyP-1 استفاده کردند. این پپتید که در آزمایشگاه دکتر روزلاتی کشف شده است، به‌طور خاص در غدد لنفی که بسیاری از تومورها را به‌درون خود می‌کشد و همچنین در خود بافت‌های تومور جای می‌گیرد.

آزمایش‌های ایمنی‌شناسی نشان داد که نانوذره ترکیبی بیسموت-LyP-1 به‌خوبی توسط بدن موش تحمل شده و این نانوذرات در عرض ۲۴ ساعت از جریان خون خارج شده و درون تومورها تجمع می‌کنند. تصویربرداری توموگرافی رایانه‌ای که از موش حامل تومور گرفته شد، حضور تومور را به خوبی نشان داده و تصاویر بسیار روشن و دقیقی از تومورها و لبه‌های آنها ارائه داد. این تصاویر تا یک هفته پس از تزریق نانوذرات قابل مشاهده بودند. در نهایت این ذرات توسط روده‌ها از بدن موش دفع شدند.

بخشی از هزینه این کار توسط از طریق برنامه فناوری نانو در سرطان متعلق به موسسه ملی سرطان تأمین شده است. هدف این برنامه جامع تسریع استفاده از فناوری نانو در پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان است. جزئیات این کار در مقاله‌ای با عنوان:

“X-ray computed tomography imaging of breast cancer by using targeted peptide-labeled bismuth sulfide nanoparticles”

در مجله Angewandte Chemie International Edition منتشر شده است. خلاصه‌ای از این مقاله از طریق سایت اینترنتی مجله قابل دسترس است.