استفاده از نانوالماس در شوینده‌ها برای کاهش دمای شستشو

مدت‌هاست که پژوهشگران به‌دنبال راهی هستند که بتوانند کیفیت شوینده‌ها را به‌نحوی بهبود داد که شستشو البسه در دمای پایین‌تری انجام شود. اخیرا محققات دریافته‌اند که افزودن نانوالماس می‌تواند موجب زدوده شدن چربی‌ها در دمای کمتر شود. نتایج کار آنها نشان داد که در دمای ۱۵ درجه سانتگراد نیز چربی‌های از سطح لباس جدا می‌شوند.

مدت‌هاست که پژوهشگران به‌دنبال راهی هستند که بتوانند کیفیت شوینده‌ها را به‌نحوی بهبود داد که شستشو البسه در دمای پایین‌تری انجام شود. اخیرا محققات دریافته‌اند که افزودن نانوالماس می‌تواند موجب زدوده شدن چربی‌ها در دمای کمتر شود. نتایج کار آنها نشان داد که در دمای  ۱۵ درجه سانتگراد نیز چربی‌های از سطح لباس جدا می‌شوند.

نتایج تحقیقات پژوهشگران در دانشگاه وارویکس نشان می‌دهد که  نانوالماس‌ها که قطعاتی با ابعاد نانومتری از جنس کربن هستند می‌توانند چربی‌های متبلور شده را شل کنند، با این کار می‌‌توان پودرهای شوینده زیست سازگارتر تولید کرد. نتایج این تحقیق در قالب مقاله‌ای تحت عنوان “Nanodiamond Promotes Surfactant-Mediated Triglyceride Removal from a Hydrophobic Surface at or below Room Temperature” در نشریه ACS Applied Materials and Interfaces  به چاپ رسیده است.

این یافته‌ها می‌تواند مشکل مشتریان را که مجبور هستند البسته کثیف خود را در دمای ۶۰ تا ۹۰ درجه سانتیگراد بیش از ۸۰ بار در سال بشویند را حل کند.

حتی با قوی‌ترین پودرهای زیستی نیز باز هم برخی چربی‌ها را نمی‌توان در دمای پایین زدود. برای این که این دما کاهش یابد و در مصرف انرژی صرفه جویی شود لازم است رفتار این مواد به‌دقت مورد بررسی قرار گیرد، از این رو پژوهشگران این پروژه با همکاری همتایان خود در دانشگاه آستون به بررسی این موضوع پرداختند آنها برای انجام تحقیقات خود از حمایت مالی انجمن تحقیقات  علوم فیزیک و مهندسی بریتانیا استفاده کردند.

برای انجام این پروژه یک پیشگامی به‌نام پیشگامی شستشو با آب سرد توسط آندرو مارش از دپارتمان شیمی دانشگاه وارویکس تشکیل شد. پژوهشگران این پروژه به‌دنبال این سوال بودند که چگونه شکل‌های مختلف کربن ممکن است با شوینده‌های مختلف ترکیب شده و عملکرد آنها را بهبود دهد.آندرو مارش می‌گوید نتایج کار ما نشان داد که الماس‌هایی با ابعاد ۵ نانومتر موجب تغییر رفتار شوینده‌ها در ۲۵ درجه سانتیگراد می‌شود، به‌طوری که اگر با یکی از مولکول‌های پاک‌کننده رایج ترکیب شود می‌تواند دو برابر حد معمول چربی‌ها را جدا کند. نتایج کار ما نشان داد که حتی در دمای ۱۵ درجه سانتیگراد چربی‌هایی که به در حالت عادی به سختی زدوده می‌شوند، از سطح مورد نظر آنها شسته شدند. دیدگاه‌های فیزیکی و شیمیایی بدست آمده در این پروژه مسیر تازه‌ای باز کرده تا بتوان بروز این رفتارهای منحصر به‌فرد را از راه‌های دیگر میسر ساخت.