ترمیم‌کننده زخم؛ اختراع ایرانی در اداره ثبت اختراعات آمریکا

داروسازان ایرانی موفق به ابداع یک نانوپوشش‌ پوستی شدند که حاوی مواد فعال ترمیم‌کننده زخم و همچنین مواد آنتی‌باکتریال است. این نوآوری، با شماره درخواست ثبت اختراع ۱۳۴۰۵۲۴۷ در اداره ثبت اختراعات آمریکا منتشر شده ‌است.


داروسازان ایرانی موفق به ابداع یک نانوپوشش‌ پوستی شدند که حاوی مواد فعال ترمیم‌کننده زخم و همچنین مواد آنتی‌باکتریال است. این نوآوری، با شماره درخواست ثبت اختراع ۱۳۴۰۵۲۴۷ در اداره ثبت اختراعات آمریکا منتشر شده ‌است.

 

دکتر رسول دیناروند، دکتری تخصصی فارماسیوتیکس، استاد و رئیس دانشکده داروسازی و مرکز تحقیقات نانوفناوری دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با بخش اخبار سایت ستاد نانو گفت: «این نوآوری یک پوشش‌دهنده پوستی است که شامل نانوذرات پکتین حاوی مواد فعال ترمیم‌کننده زخم و همچنین مواد آنتی‌باکتریال است. این پوشش‌دهنده زخم از پلیمرهایی با بار مثبت یا منفی تشکیل شده است که سطح زخم را پوشانده و از آن محافظت می‌کند. آزادسازی مواد فعال ترمیم‌کننده زخم و مواد ضد میکروبی از نانوذرات به صورت کنترل شده صورت می‌گیرد و باعث تسریع در بهبود زخم می‌شود».

 

وی در ادامه درخصوص مزیت‌های این نوآوری ابراز داشت: «در این مطالعه روشی بسیار ساده برای تهیه نانوذرات پکتین حاوی مواد فعال ترمیم‌کننده زخم به کار گرفته شده است. این روش بر خلاف برخی روش‌های تهیه نانوذرات بدون استفاده از حلال‌های آلی و یا روش‌هایی مانند سونیکاسیون یا هموژنایزر که باعث تخریب برخی مواد فعال مثل پپتیدها و پروتئین‌ها می‌شود، نانوذراتی با اندازه مناسب تهیه می‌کند».

 

دکتر دیناروند با بیان این مطلب که رهایش کنترل‌شده مواد فعال از این محصول، مزیتی مهم نسبت به سایر محصولاتی است که رهایش کنترل‌شده ندارند، افزود: «با توجه به اینکه مواد فعال در این مطالعه درون نانوذرات قرار گرفته‌اند، رهایش مواد فعال به صورت کنترل‌شده و تقریبا به صورت درجه صفر صورت می‌گیرد».

 

رئیس دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: «این محصول به صورت لیوفیلیزه (خشک کردن در خلاء) تهیه می‌شود، بنابراین مشکل عدم پایداری و تخریب سریع به خصوص برای پپتیدها و پروتئین‌ها که در محصولات دیگر وجود دارد، دیده نمی‌شود».

 

بنابر اظهارات دکتر دیناروند، استفاده از این محصول بسیار راحت بوده و حتی می‌تواند توسط خود بیمار نیز مورد استفاده قرار بگیرد و منجر به کاهش هزینه‌های پرستاری و بستری بیمار شود. همچنین تهیه این محصول بسیار راحت و کم هزینه است. این محصول می‌تواند به راحتی توسط فرایند فیلتراسیون استریل شود و نسبت به سایر محصولاتی که با روش‌های دیگر استریل می‌شوند، هزینه کمتری برای تولید نیاز دارد.

 

شایان ذکر است، مخترعین این طرح، تولید انبوه و تجاری‌سازی این محصول را از ابتدای تحقیقاتشان مد نظر داشته‌اند و انجام آزمایشات و برآوردهای لازم جهت انبوه‌سازی را در برنامه کاری خود دارند. دکتر رسول دیناروند در پایان گفتگو، حمایت‌های ستاد نانو از ثبت پتنت در سطح بین‌المللی را از بهترین مشوق‌های محققان برای انجام کارهای تحقیقاتی در ایران عنوان کرد.