افزایش کارایی پیل‌های خورشیدی با استفاده از مبدل‌ها

یک تیم تحقیقات اروپایی در قالب برنامه‌ای مشترک روی توسعه پیل‌های خورشید کار می‌کند. این تیم قصد دارد از مبدل‌های کاهنده در ساختار پیل‌ها استفاده کند. با این کار کارایی پیل‌ها افزایش یافته و طول عمر آنها بیشتر می‌شود.

یک تیم تحقیقات اروپایی در قالب برنامه‌ای مشترک روی توسعه پیل‌های خورشید کار می‌کند. این تیم قصد دارد از مبدل‌های کاهنده در ساختار پیل‌ها استفاده کند. با این کار کارایی پیل‌ها افزایش یافته و طول عمر آنها بیشتر می‌شود.

NanoPhoSolar قصد دارد تا از ترکیبات نانوفسفر برای ایجاد پوشش‌ها و فیلم‌های پلیمری استفاده کند، فیلم‌ها و پوشش‌هایی که می‌توان از آنها در ماژول‌های خورشیدی جدید استفاده کرد.
 از این ترکیبات می‌توان در مبدل‌های کاهنده نیز استفاده کرد، مبدل‌های کاهنده به ادوات خورشیدی گفته می‌شود که پرتوهای خورشید را با یک فرکانس جذب کرده و به پرتویی با فرکانس کمتر تبدیل می‌کند. مبدل‌های کاهنده به شدت کارایی پیل‌های خورشیدی را افزایش داده و طول عمر دستگاه را نیز طولانی می‌کند. از آنها می‌توان در فناوری‌های رایج نظیر ترکیبات سیلیکونی، CIGS و CdTe استفاده کرد همچنین این سیستم قابل استفاده در فناوری‌های نوظهور نظیر پیل‌های خورشیدی حساس شده با رنگ است.
پروژه NanoPhoSolar بر چندین محدودیت موجود در حوزه انرژی خورشیدی غلبه کرده است، این محدودیت‌ها در محدوده عملکرد پیل‌های خورشیدی بوده که با استفاده از مبدل‌های کاهنده در ساختار پیل حل شده است این مبدل‌ها قادرند پرتوهای فرابنفش و مرئی را جذب کرده و با طول موج‌های بالاتر نشر دهند. با این کار پیل‌های خورشیدی قادر خواهند بود تا طول موج‌های بیشتری را دریافت و جذب کرده که این امر موجب بالا رفتن کارایی پیل خورشیدی می‌شود. با تغییر طول موج دریافت شده، ماژول خورشیدی آسیب کمتری از جانب پرتوهای پرانرژی فرابنفش خواهد دید این کار موجب افزایش طول عمر دستگاه خواهد شد. در مجموع این تغییرات در عملکرد پیل‌ خورشیدی موجب می‌شود تا کارایی آنها افزایش یافته و بخش بیشتری از نور خورشید را جذب کند. این نتایج فواید اقتصادی زیادی هم برای تولید کننده و هم مصرف کننده خواهد داشت.
filereader.php?p1=main_9d6be7a965e8692cd
در سال‌های اخیر با توجه به نگرانی‌های بوجود آمده از مصرف سوخت‌های فسیلی، گرایش و توجه محققان به انرژی‌های تجدید‌پذیر افزایش یافته است. به‌همین محققان به‌دنبال روش‌ها و فناوری‌های پاکیزه‌ برای تولید انرژی هستند. پیل‌های خورشیدی قادرند انرژی پاک ایجاد کنند اما هزینه تولید تجهیزات مربوط به آن موجب شده تا قیمت تمام شده این فناوری افزایش یابد.
 این امر موجب کندی رشد در بخش استفاده از این سیستم‌ها است که به نوعی تهدیدی برای این فناوری محسوب می‌شود. به‌همین دیلی NanoPhoSolar قصد دارد تا کارایی این پیل‌ها را افزایش دهد. انجمن تحقیقات رنگ که با کنسرسیوم انجمن‌های SME اروپا همکاری دارد برنامه مشترکی را برای توسعه این فناوری در دست اجرا دارد. بودجه این پروژه ۱٫۹ میلیون دلار بوده که توسط کمیسیون اروپا تحت برنامه Framework Programme Seven تامین شده است. این پروژه از ابتدای ژانویه ۲۰۱۳ آغاز شده و تا پایان دسامبر ۲۰۱۵ ادامه خواهد یافت.