مدیرعامل توانیر: فناوری نانو باید با جدیت در صنعت برق کاربردی شود

مهندس حائری، مدیرعامل توانیر: «باید در زمینه فناوری نانو و کاربردی کردن آن در صنعت برق و انرژی، با جدیت بیشتری فعال شویم تا این صنعت هر چه سریع‌تر بتواند از مزیت‌های نسبی آن در کاهش هزینه‌های تولید برق، بهره لازم را ببرد.»

مدیرعامل توانیر در پیامی که به‌دلیل غیبت خود در نشست تخصصی فناوری نانو در صنعت برق برای متخصصان ودانشگاهیان ارسال کرده بود با اشاره به پاره‌ای از زمینه‌هایی که می‌تواند در اولویت کاربرد فناوری نانو در صنعت برق قرار گیرند، گفت: «لازم است پژوهشگاهیان و دانشگاهیان در زمینه فناوری نانو و کاربردی کردن آن در صنعت برق و انرژی، با جدیت بیشتری فعال شوند تا این صنعت هر چه سریع‌تر بتواند از مزیت‌های نسبی آن در کاهش هزینه‌های تولید برق، بهره لازم را ببرد.»
در ادامه متن پیام مهندس حائری، که در نشست تخصصی فناوری نانو در صنعت برق قرائت شد، آمده است:

 
رمز موفقیت کشورها و در مقیاس کوچکتر بنگاه‌های اقتصادی، تولید مبتنی بر فناوری روز و کارامد و با بهره‌وری بالا است. به عبارت ساده‌تر هدف آنها تولید محصول و ارائه خدمات با ارزش افزوده بیشتر است. دستیابی به این هدف بدون تکیه بر دانش روز، مواد و فناوری‌های نوین میسر نخواهد شد. خوشبختانه صنعت برق کشور با منابع انسانی خبره و مدیران خوش‌فکر و توانای خود همواره در این زمینه پیشتاز بوده و امیدوارم در آینده نیز الگویی مناسب برای سایر سازمان‌ها، صنایع و شرکت‌ها باشد.

نتیجه تفکر و نگاه این چنین است که علی‌رغم سخت‌ترین فشارها و تحریم‌های بین‌المللی، صنعت برق همچنان استوار و پرقدرت، وظیفه تولید، انتقال و توزیع نیروی برق در کشور را با بالاترین استانداردها انجام می‌دهد، صادرات  برق‏، دانش فنی، تجهیزات و فناوری به بسیاری از کشورها دارد و با تمام همسایگان خود نیز تبادل انرژی انجام می‌دهد. در مجامع داخلی و بین‌المللی نیز دارای جایگاه ممتازی است. به عنوان نمونه، در کنگره بین‌المللی شبکه‌های توزیع نیروی برق که کمتر از سه هفته قبل در استکهلم سوئد برگزار شد، ایران با ۹۳ مقاله ارزشمند، مقام اول را در جهان به دست آورد.

فناوری نانو، به عبارتی ساده، تولید مواد و دستگاه‌ها با کنترل ماده در مقیاس نانومتر است. فناوری نانو به عنوان اولویت اول تحقیقات و انتقال فناوری در برنامه توسعه بسیاری از کشورهای دنیا قرار گرفته است. در یک کلام می‌توان گفت فناوری نانو مکمل و پایه سایر فناوری‌های محسوب شده و کاربرد آن شامل تولید محصول با هزینه کمتر، عمر و دوام بیشتر، مصرف انرژی کمتر و خواص بهتر است. فناوری نانو با ارایه دیدگاهی متفاوت باعث تحلیل بهتر پدیده‌ها و دستیابی به روش‌های بهتر، برای تولید شده است.

فناوری نانو، قابلیت‌ها و امکانات بیشماری را وارد عرصه‌های مختلف خواهد کرد که در ادامه این همایش، استادان بزرگوار به آن خواهند پرداخت. لکن با هوشمندی همکاران من در صنعت برق، مطمئن هستم که این صنعت بسیار سریع‌تر و گسترده‌تر از سایر صنایع، تحت تاثیر این فناوری قرار خواهد گرفت و با همکاری مراکز پژوهشی و دانشگاه‌ها در بهره‌گیری مناسب از این فناوری، تحولی شگرف در بخش‌های مختلف این صنعت به وجود خواهد آمد. متخصصین نیز بر این اعتقادند که فناوری نانو تمام بخش‌های صنعت برق و انرژی را تحت تاثیر قرار داده و تغییر شگرفی در تصور ما از دنیای انرژی ایجاد خواهد کرد.

ضمن قدردانی از برگزار کنندگان این همایش تخصصی وزین، انتظار دارم مانند همیشه، همکاران ما در پژوهشگاه نیرو، دانشگاه‌های کشور و دفاتر تحقیقات در شرکت‌های مختلف، در زمینه فناوری نانو و کاربردی کردن آن در صنعت برق و انرژی، با جدیت بیشتر فعال شوند تا این صنعت هر چه سریع‌تر بتواند از مزیت‌های نسبی آن در کاهش هزینه‌های تولید برق، بهره لازم را ببرد. پاره‌ای از زمینه‌هایی که می‌تواند در اولویت کار قرار گیرند را عرض می‌کنم:

– بررسی سیستم‌های احتراقی پیشرفته به کمک فناوری نانو به منظور افزایش راندمان نیروگاه‌ها و کاهش هزینه‌های تولید برق‎؛
– تولید نانوکامپوزیت‌ها برای استفاده از قطعات مختلف عایقی و نیمه‌هادی مورد استفاده در صنعت برق؛
– بررسی تولید تجهیزات مورد نیاز به کمک فناوری نانو برای داشتن عمر و دوام بیشتر و کاهش هزینه‌های نگهداری؛
– بررسی امکان تولید انواع هادی‌ها با استفاده از فناوری نانو با هدف کاهش تلفات شبکه؛
– تولید امولسیون‌های آب-مازوت برای سوخت نیروگاه‌ها با هدف افزایش راندمان و کاهش آلاینده‌ها؛
– ساخت سلول‌های خورشیدی با استفاده از فناوری نانو؛
– بهبود خواص پیش آغشته‌های کامپوزیتی مورد استفاده در پره‌های توربین بادی؛
– اعمال نانوپوشش‌های خودپالاینده و آبگریز برروی عایق‌های خطوط انتقال و توزیع؛
– استفاده از نانومواد افزودنی برای روغن‌های ترانس؛
– استفاده از نانوسیال‌های خنک‌کننده در نیروگاه‌ها؛

بار دیگر از برگزارکنندگان این همایش، به خصوص پژوهشگاه نیرو، ستاد ویژه فناوری نانو و روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت توانیر تشکر می‌کنم و آرزوی موفقیت برای همه شما دارم.