نانوابزاری برای شناسایی باکتری‌های مولد عفونت خونی

اخیرا تستی موسوم به Verigene BC-GP توسط شرکت نانوسفر ساخته شده است که برای شناسایی بیماری‌های عفونت خون است. اخیرا گزارشی در مورد نتایج بررسی‌‌های انجام شده روی عملکرد این تست به چاپ رسیده که نشان دهنده عملکرد قابل قبول این تست است.

شرکت نانوسفر (Nanosphere, Inc) یکی از شرکت‌های پیش‌رو در توسعه و تجاری‌سازی سیستم‌های تشخیص مولکولی پیشرفته است. این شرکت گزارشی منتشر کرده که در آن پتانسیل‌ها و کاربردهای تستی موسوم به Verigene® Gram-Positive Blood Culture (BC-GP) Test درج شده است. در این گزارش، نویسندگان به بررسی دقت بالا این روش پرداخته‌اند. این گزارش در نشریه رایگان PLOS Medicine به چاپ رسیده است.
نویسندگان این گزارش افرادی خبره در حوزه میکروب‌شناسی و تشخیص مولکولی هستند که در این گزارش به بررسی عملکرد تست Verigene BC-GP در شناسایی و تشخیص نوعی باکتری مسبب مشکلات خونی موسوم به Staphylococcus aureus پرداخته‌اند. این تست علاوه براین باکتری قادر است یازده باکتری دیگر را که موجب بیماری‌های خونی می‌شوند را شناسایی کند. نتایج بررسی‌های قبلی روی Verigene BC-GP نشان داده بود که این تست قادر است دو گونه بیماری‌زا و مرگبار از باکتری‌ها که موجب عفونت‌های خونی می‌شوند را بسیار سریع شناسایی کند این تست ۴۲ ساعت سریع‌تر از روش‌های استاندارد قادر به شناسایی این گونه‌ها است.
ناتان لدبور از دانشکده پزشکی ویسکوسین می‌گوید نتایج این تحقیق نشان می‌دهد که تست Verigene BC-GP می‌تواند باکتری‌های عفونت‌زای خونی را به سرعت شناسایی کند همچنین این تست قادر به شناسایی بخشی از ژن باکتری است که موجب مقاومت در برابر آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود. لدبور می‌افزاید ما خوشحال هستیم که نتایج این تست در نشریه پزشکی PLOS به چاپ رسیده است. این کار نشان دهنده این حقیقت است که نشریه پزشکی PLOS روی بیماری‌هایی که سلامت جامعه را تهدید کرده و موجب وارد شدن خسارات اقتصادی به جامعه است متمرکز شده است. نتایج این گزارش موید آن است که سازندگان این تست به موفقیت رسیده‌اند. براساس اطلاعات درج شده در این گزارش به نظر می‌رسد تست Verigene BC-GP قادر به ارائه اطلاعات مهمی به پزشکان درباره بیماری های عفونی خونی است.
سازندگان این تست معتقداند که تست آنها براساس نظرسنجی‌های انجام شده از بازار ساخته شده است در واقع نیازهای بازار در طراحی و ساخت این تست لحاظ شده است. این تست یک روش شناسایی مبتنی بر دی ان ای است که در آن نیازی به PCR نیست بنابراین به سادگی می‌توان وجود ارگانیسم‌ها را در خون شناسایی کرد.
نشریه PLOS Medicine دارای IF شانزده است بنابراین درج این گزارش در این نشریه می‌تواند تاثیر به سزایی در معرفی و توسعه این تست داشته باشد.