ساخت الکترود شفاف با نانوسیم فلزی

اکسید تیتانیوم ایندیم ماده رایج برای تولید الکترودهای شفاف است. به دلیل هزینه بالا و محدودیت‌های تهیه این ماده، شرکت رولیت فناوری جدیدی را ارائه کرده است که می‌تواند جایگزین اکسید تیتانیوم ایندیم شود. این فناوری شبکه‌ای از نانوسیم‌های فلزی است.

شرکت رولیت یکی از شرکت‌های تولیدکننده ادوات نانوساختار است. این شرکت اخیرا اعلام کرده که موفق به ساخت فناوری الکترود شفاف فلزی شده‌است. برای ساخت این سیستم از روش نانولیتوگرافی استفاده شده‌است.
در سال‌های اخیر نیاز فزاینده‌ای برای نمایشگرهای لمسی بوجود آمده است. برای تولید این نمایشگرها از اکسید تیتانیوم ایندیم استفاده می‌شود. این ترکیب، ماده استانداردی برای ساخت الکترودهای شفاف است. هزینه تولید این الکترودها بسیار بالا بوده و محدودیت‌هایی در تهیه ماده اولیه این الکترودها وجود دارد. علاوه‌براین، مشکلات دیگری در مسیر استفاده از این ماده وجود دارد؛ برای مثال ضریب انعکاس این ترکیب بالا بوده و به همین دلیل کنتراست کمی دارد. خواص نوری اکسید تیتانیوم ایندیم به سرعت دچار زوال می‌شود؛ بنابراین ساخت نمایشگرهایی بزرگ با عملکرد بالا با این ترکیب با محدودیت روبرو است.
تنها گزینه جایگزین برای اکسید تیتانیوم ایندیم، شبکه‌هایی از جنس فلز است؛ مشروط بر این که این شبکه‌ها برای چشم انسان نامرئی باشند. برای دیده نشدن این سیم‌ها باید ابعاد آنها کمتر از دو میکرون باشد. نازک شدن رشته‌ها نیز، خود چالش دیگری ایجاد می‌کند به این شکل که اثر مویری در آنها دیده می شود ( اثر مویری نوعی خطای دید است که در اثر وجود الگوهایی منظم در صفحه بوجود می‌آید-مترجم)
شرکت رولیت با استفاده از روش نانولیتوگرافی موفق به ساخت شبکه‌های سیمی شده‌است که از آن می‌توان به عنوان الکترود استفاده کرد. این الکترودها با روشی موسوم به Rolling Mask Lithography (RMLTM) تولید می‌شوند. این روش نوعی لیتوگرافی نوری است که در آن از ماسک سیلندری استفاده می‌شود.
این شرکت موفق شده تا با استفاده از این روش، شبکه‌ای از سیم‌ها را تولید کند که طول آنها زیر یک میکرون و قطرشان زیر ۱۰۰ نانومتر است. این محصول کاملا نامرئی بوده به طوری که مقدار عبور نور از آن بیشتر از ۹۴ درصد است. با این محصول شرکت رولیت موفق شده‌است تا به عنوان یکی از دارندگان جایگزین برای اکسید تیتانیوم ایندیم در جهان تبدیل شود. با این فناوری می‌توان سطحی به طول یک متر را الگودهی کرد. پژوهشگران این شرکت، چند ماه قبل به فناوری ساخت این شبکه رسیدند و امیدوارند سال‌ آینده آن را تجاری‌سازی کنند.