به کارگیری ابزاری جدید برای توسعه داروهای مبتنی بر نانوآمولیسیون

شرکت سانتن (Santen) برای ساخت داروهای مبتنی بر نانوآمولیسیون ابزار جدیدی را به کار گرفته است که نسبت به دستگاه DLS رایج دقت بیشتری دارد. این ابزار جدید امکان بررسی کارایی نانوآمولیسیون‌ها را داراست و می‌تواند تحلیل‌های آماری دقیق‌تری نسبت به DLS ارائه کند.

سانتن یکی از شرکت‌های دارویی ژاپنی است که روی ساخت داروهای چشمی تخصص دارد. محصولات این شرکت در سراسر اروپا توزیع می‌شود و یک کارخانه نیز در فرانسه دارد. شعبه سانتن در فرانسه، سانتن اس‌ای‌اس نام داشته که به عنوان یکی از مراکز پیشرو در داروسازی اروپا شناخته می‌شود همچنین این شرکت دارای پروژه‌های متعدد مبتنی بر فناوری بالا است.
جین سباستین گاریگو مدیر بخش تحقیق و توسعه این شرکت موفق به ارائه محصولات دارویی جدیدی شده که براساس سیستم‌های رهایش دارو به ویژه نانوآمولیسیون کار می‌کند. این شرکت از فناوری استفاده کرده که دارو‌ها از طریق نانوآمولیسیون به سطح سلول‌های چشم می‌رسند. یکی از محصولاتی که این شرکت ارائه کرده Eyeject® نام دارد که در آن دارو به صورت مستقیم به درون چشم تزریق می‌شوند. این دارو یک نانوآمولیسیون خنثی است.
گاریگو در مورد این شرکت می‌گوید: شرکت سانتن یک شرکت خلاق در حوزه دارو است که با استفاده از فناوری‌نانو به دنبال فرصت‌های جدید برای درمان بیماری‌های چشم است. ما نیاز به ابزارهای دقیق‌تری برای بررسی ابعاد نانوآمولیسیون داریم تا تفاوت میان این ذرات سیال را از هم تشخیص دهیم. برای حل این مشکل، ما دستگاهی به نام پیمایشگر نانوذرات را ساختیم که می‌توان با استفاده از آن نانوآمولیسیون‌ها را مطالعه کرد. همچنین با استفاده از این ابزار می‌توانیم کارایی زیستی نانوآمولیسیون‌ها را بررسی کنیم. یکی از کارایی‌های این دستگاه آن است که می‌تواند نانوقطرات را درون یک نمونه اندازه‌گیری کند.
پیش از این، محققان از دستگاه تعیین اندازه ذرات (نانوسایزر) استفاده می‌کردند؛ هر چند با ظهور این دستگاه جدید هنوز می‌توان از نانوسایزر برای اندازه‌گیری‌های معمولی استفاده کرد. البته برای اندازه‌گیری‌های دقیق‌تر باید از این پیمایشگر استفاده کنیم. این ابزار اجازه‌ می‌دهد تا مطالعات آماری دقیق‌تری از نانوآمولیسیون‌ها انجام داد، کاری که از نانوسایزرهای معمولی ساخته نیست. برای مثال نانوسایزرهای معمولی قادر به تفکیک نانوقطره از نانوبلور نیستند اما این ابزار جدید می‌تواند میان این دو تفاوت قائل شود.