تولید پمپی در ابعاد یک تراشه برای ایجاد جریان میکروسیالی

شرکت سیمپور (SiMPore)، یکی از تولیدکنندگان سیستم‌های میکرو و نانومقیاس، موفق به ساخت پمپی در ابعاد تراشه شده‌است. در این پمپ از فناوری نانوغشاء استفاده شده که می‌تواند جریان‌های میکروسیالی ایجاد کند.

شرکت سیمپور (SiMPore) با همکاری دانشگاه روچستر موفق به ساخت پمپ خودکار بسیار کوچکی شده‌است. نتایج این پژوهش در شماره اخیر National Academy of Sciences به چاپ رسیده است. محققان در این مقاله نشان دادند که چگونه از پتنت شرکت سیمپور موسوم به UltraSM® برای ساخت این پمپ استفاده کردند؛ پمپی که جریان‌های بسیار اندک از سیالات را تنها با اعمال ولتاژ کمی می‌تواند ایجاد کند. UltraSM® یک فناروی جدید برای تولید غشاء است. در حال حاضر پمپ‌های الکترواسمزی برای ایجاد میکروسیالات استفاده می‌شود؛ این پمپ‌ها نسبت به پمپ‌های مکانیکی معمولی عملکرد بهتری دارند اما به منبع تولید ولتاژ بالا نیاز دارند.
این پمپ جدید به دلیل استفاده از فناوری UltraSM®، بی‌نیاز از منبع قوی ولتاژ بوده و تنها با یک منبع بسیار کوچک کار می‌کند، بنابراین ابعاد این دستگاه بسیار کوچک بوده و با استفاده از یک باتری در ابعاد کارت اعتباری می‌تواند کار کند.
از این پمپ که در ابعاد یک تراشه است می‌توان در حوزه پزشکی استفاده کرد برای مثال برای شناسایی پاتوژن‌های موجود در خون، این دستگاه ابزار مناسبی است. این پمپ دارای کاربردهای متعددی در الکترونیک است به‌خصوص در حوزه‌هایی که کاهش ابعاد باتری و مصرف کم انرژی اهمیت بالایی دارد.
درباره شرکت سیمپور:
این شرکت یکی از پیشروان تجاری‌سازی پتنت‌های مربوط به نانوغشاء‌ها است. سیمپور علاوه‌بر ارائه فناوری‌های جدید، به دنبال کاهش هزینه و افزایش سرعت کار دستگاه‌های فعلی است. این شرکت محصولات مبتنی بر نانوغشاء را تولید و به فروش می‌رساند، از جمله محصولات این شرکت می‌توان به فیلترهای ویژه برای جداسازی مولکول‌های زیستی و نانوذرات اشاره کرد.