ساخت دستگاهی برای تولید لایه‌های نانومقیاس با کیفیت بالا

شرکت پیکودئون (Picodeon) با استفاده از فناوری لایه‌نشانی لیزر پالسی با زمان بسیار کوتاه موفق به ارائه روش لایه‌نشانی شده‌است که می‌تواند لایه‌هایی با ضخامت چند نانومتر ایجاد کند. این لایه‌ها از کیفیت بالایی برخوردار بوده و می‌تواند برای حوزه‌های مختلف در صنعت مورد استفاده قرار گیرد.

شرکت پیکودئون (Picodeon) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه پوشش‌دهی سطوح است. این شرکت اخیرا فناوری جدیدی موسوم به ColdAb® را ارائه کرده است که در واقع یک فناوری لایه‌نشانی لیزر پالسی با زمان بسیار کوتاه بوده که برای تولید لایه‌های نازک از جنس طلا و پلاتین مناسب است. با استفاده از این فناوری جدید می‌توان لایه‌های بسیار نازک روی سطوح ایجاد کرد که در نهایت موجب کاهش هزینه تولید می‌شود.
فلزاتی نظیر طلا و پلاتین در صنعت بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند به طوری که در حوزه‌هایی نظیر ذخیره انرژی، تبدیل انرژی و سیستم‌های میکروالکتروشیمیایی به وفور از این ترکیبات استفاده می‌شود. از روش‌های رایج برای تولید فیلم‌های نازک از جنس طلا، می‌توان به کندوپاش یا لایه‌نشانی از فاز بخار اشاره کرد. تمامی روش‌های لایه‌نشانی مرسوم دارای محدودیت‌هایی در کیفیت، بازده یا عدم امکان استفاده در صنعت هستند.
شرکت پیکودئون روش جدیدی را ارائه کرده که می‌توان ضخامت لایه‌ها را تا مقیاس نانومتری کوچک کرد بدون این که کیفیت لایه‌ها دستخوش تغییری شوند. از سوی دیگر نرخ لایه‌نشانی در این روش بیشتر از روش‌هایی نظیر کندوپاش است.
جاری لیماتیانن از مدیران این شرکت می‌گوید: به دلیل استاندارد بالای این روش، ضخامت لایه ایجاد شده می‌تواند ۴۰ تا ۵۰درصد کاهش یابد که این موضوع به کاهش هزینه تولید، کمک شایانی می‌کند. از سوی دیگر قریب به ۸۵ تا ۹۰درصد ماده جدا شده از منبع، روی سطح مقصد نشست می‌کند که با این کار باز هم از هزینه تولید کاسته می‌شود.
این روش، یک فناوری سایش سرد است که می‌توان آن را در حوزه‌های مختلف به کار گرفت. از سوی دیگر این روش را می‌توان به نحوی تغییر داد که محصول نهایی تمام ویژگی‌های مورد نظر برای استفاده در یک حوزه خاص را داشته باشد. از دیگر مزیت‌های این روش آن است که هیچ حفره‌ای روی پوشش وجود ندارد.
این روش فقط خاص فلزات گرانبها نیست بلکه می‌توان ترکیبات سخت نظیر، نیترید کربن، نیترید کربنی حاوی تفلون، نیترید بور، کاربید بور و آلوتروپ‌های الماس مانند کربنی را نیز برای پوشش استفاده کرد. این روش جدید می‌تواند مسیرهای تازه‌ای را به سوی پوشش‌دهی لیزری پالسی باز کند.