روشی برای تولید انبوه نانومیله‌ طلا با خواص‌ نوری مشخص

پژوهشگران موفق به ارائه روشی برای تولید انبوه نانومیله‌های طلا با ویژگی‌های نوری از پیش تعیین شده، شدند. این روش می‌تواند دامنه استفاده از نانومیله‌ها را در بخش پزشکی گسترش دهد.

پژوهشگران دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی روشی برای تولید انبوه نانومیله‌های طلا ارائه کردند. یکی از ویژگی‌های این روش آن است که می‌توان ابعاد نانومیله‌ها و خواص نوری آنها را کنترل کرد. خواص نوری نانومیله‌های طلا موجب شده‌است تا برای استفاده در حوزه پزشکی، از درمان سرطان گرفته تا تصویربرداری، بتوان از آنها استفاده کرد.
ژوزف ترسی از محققان این پروژه می‌گوید: این روش تولید نانومیله‌های طلا را با حجم انبوه کاملا اقتصادی کرده است. این خبری بسیار خوب برای جامعه علمی و محققان حوزه پزشکی است.
این گروه تحقیقاتی برای تولید نانومیله‌ها از یک روش رایج آغاز کردند که در آن نانومیله‌های طلا با ترکیب شیمیایی دو ماده انجام می‌شود. بازده این روش پایین بوده و تنها ۳۰درصد از مواد اولیه به نانومیله تبدیل می‌شود و باقی مواد به صورت نامحلول باقی می‌ماند.
برای تبدیل ۷۰درصد باقیمانده از طلا به نانومیله، محققان اسید اسکوربیک ( ویتامین C) را به‌صورت مستمر به فرآیند اضافه کرده و محلول را هم زدند. اسید اسکوربیک موجب می‌شود تا طلا از فاز محلول خارج شده و به‌صورت نانومیله در آید.
محققان دریافتند که هر قدر اسید اسکوربیک آهسته‌تر به این فرآیند، اضافه شود طول نانومیله‌ها افزایش بیشتری می‌یابد؛ این یافته اهمیت زیادی دارد زیرا خواص نوری نانومیله‌های طلا کاملا به نسبت ابعاد نانومیله‌ها وابسته است. برای مثال نانومیله‌های بلند و نازک، نور را با طول موج بزرگتر از ۸۰۰ نانومتر جذب می‌کنند در حالی که نانومیله‌های کوتاه‌تر و ضخیم‌تر پرتوهایی در طول موج‌های پایین‌تر از۷۰۰ نانومتر را جذب می‌کنند.
تریسی از محققان این پروژه می‌گوید: این که می‌توان ابعاد نانومیله‌ها و خواص نوری آنها را کنترل کرد برای استفاده از این نانوساختارها در بخش پزشکی بسیار مهم است.
نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای با عنوان “Large-Scale Synthesis of Gold Nanorods throughContinuous Secondary Growth,” در نشریه Chemistry of Materials به چاپ رسیده است.
خواص رزونانس پلاسمون سطح نانومیله‌های طلا کاملا به ابعاد و نسبت طول به عرض این نانوساختارها وابسته است، تمام روش‌هایی که تاکنون برای کنترل این شاخص ارائه شده با چالش‌هایی همراه بوده است. این روش جدید که برای تولید انبوه بسیار ایده‌ال است می‌تواند برای دیگر فلزات نیز به کار رود.