تلاش برای انتشار مجله‌ای جدید با تمرکز بر اخلاق و پیامدهای اجتماعی فناوری‌نانو

محققان و همکاران فعال در حوزه‌های بین‌رشته‌ای نوظهور می‌توانند نتایج‌ فعالیت‌های خود را در این زمینه در «مجله نوآوری مسوولانه» (JRI) منتشر نمایند.

محققان و همکاران فعال در حوزه‌های بین‌رشته‌ای نوظهور می‌توانند نتایج‌ فعالیت‌های خود را در این زمینه در «مجله نوآوری مسوولانه» (JRI) منتشر نمایند. JRI این فرصت را به محققان و فعالان این حوزه می‌دهد تا رویکردها و دیدگاه‌های خود را در زمینه مسوولیت‌پذیری در فرایند تحقیق و توسعه بحث و بررسی نموده و منتشر نمایند. همچنین JRI منبعی برای بحث و تبادل‌نظر در زمینه مسائل مدیریتی، اجتماعی و اخلاقی‌ موجود در جامعه است که تاثیر زیادی بر نوآوری دارند.

پرفسور دیوید گوستون، رییس مرکز نوآوری در جامعه در دانشگاه ایالتی آریزونا، سردبیر مجله جدید خواهد بود. این مجله هر ساله در سه شماره منتشر شده و اولین شماره آن اوایل سال ۲۰۱۴ میلادی منتشر خواهد شد.

به گفته گوستون «نوآوری مسوولانه لزوما یک مفهوم جدید نیست، بلکه با گردهم آوردن جامعه تحقیقاتی به دنبال تعامل واقعی در زمینه سیاست‌گذاری است. انتظار می‌رود که این مجله به همگرایی نوآوری مسوولانه کمک نموده و این امر به این معنای است که نوآوری مسوولانه در آزمایشگاه‌های صنعتی و دانشگاهی و حتی دولتی مدنظر قرار گیرد».

اصطلاح نوآوری مسوولانه غالبا به خاطر وجود ابهام در فناوری‌های نوظهوری نظیر فناوری‌نانو، مهندسی ژنتیک، هوش مصنوعی و …  بوده و تاثیر گسترده‌ای بر جامعه دارند. نوآوری مسوولانه بیانگر تلاش برای تفکر از طریق پیچیدگی‌های اخلاقی و اجتماعی فناوری‌های نوظهور می‌باشد.