نانوابزاری برای شناسایی جهش‌های ژنتیکی بیماری‌زا

یک تیم تحقیقاتی متشکل از محققان دانشگاه‌های ایتالیا، کانادا و آمریکا با استفاده از ساختار دی‌ان‌ای سه‌گانه موجود در طبیعت نانوابزاری برای شناسایی جهش ژنتیکی ساختند. این سیستم جدید می‌تواند جهش‌هایی را که موجب بروز بیماری‌های مختلف نظیر سرطان است را شناسایی کند. این ابزار در حال طی مراحل تست روی نمونه انسانی است که در صورت موفقیت‌آمیز بودن نتایج، تجاری‌سازی آن آغاز خواهد شد.

یک تیم تحقیقات بین‌المللی موفق به ارائه ابزاری برای شناسایی جهش‌های دی‌ان‌ای شده‌است، این کار با دقت بالا و کارایی بسیار بالاتر از روش‌های فعلی انجام می‌شود. این ابزار جدید می‌تواند شناسایی بیماری‌های مبتنی بر جهش‌های ژنتیکی را تسریع کند و به‌عنوان ابزاری پیشرفته برای تحقیقات فناوری‌نانو مورد استفاده قرار گیرد.
افزایش جهش‌های ژنتیکی به‌عنوان یکی از فاکتورهای خطرناک برای افزایش احتمال بروز بیماری سرطان شناخته می‌شود. گروه‌های تحقیقاتی مختلفی روی توسعه روش‌های ارزان و سریع شناسایی جهش‌های ژنتیکی فعالیت می‌کنند. فرانچسکو ریچی از محققان این پروژه می‌گوید: نتایج یافته‌های ما مفهوم جدیدی را در حوزه شناسایی و درمان ایجاد کرده است. ما می‌توانیم با ایجاد سیگنال‌های فلورسانس در نقاطی که جهش ژنتیکی رخ داده به وجود جهش ویژه‌ای که عامل بروز بیماری سرطان است پی ببریم. مزیت روش فلورسانسی که ما ارائه کردیم آن است که می‌تواند با کارایی بالا بخش جهش‌یافته را از بخش‌های دست نخورده تفکیک کرد. این اطلاعات بسیار مهم است زیرا با این کار می‌توانیم به بیمار بگوییم که در معرض خطر چه نوع سرطان‌هایی است.
الکسیس والی بیلسیاس می‌گوید: طبیعت الهام‌بخش ارائه این فناوری بوده است. ما از خود دی‌ان‌ای برای این کار استفاده کردیم. مدت‌هاست که ما دریافته بودیم که ساختارهای پیچیده دی‌ان‌ای نظیر رشته‌های سه شاخه که غنی از پیورین (ادنین و گوانین) و دی پیریمیدن (تیمین و سیتوزین) هستند می‌توانند با ساختارهای پیچیده مختلف ترکیب شوند. با الهام از این ساختار سه‌گانه موجود در طبیعت ما گیره مبتنی بر دی‌ان‌ای ساختیم که نسبت به ساختارهای دوگانه کارایی بالاتری در شناسایی جهش‌ها دارند.
کیوین پلاکسو از دانشگاه کالیفرنیا می‌گوید: این ابزار جدید علاوه‌بر این که می‌تواند برای شناسایی بیماری‌های ژنتیکی مورد استفاده قرار گیرد، مسیر تازه‌ای به سوی ساخت نانوماشین‌‌های مبتنی بر دی‌ان‌ای باز می‌کند. این نوع ماشین‌ها می‌توانند تاثیر به‌سزایی در بخش سلامت جامعه داشته باشند.
این ابزار در حال تست روی نمونه انسانی است که اگر نتایج آن موفقیت‌آمیز باشد وارد مرحله تجاری‌سازی خواهد شد. در این سیستم جدید ساختار دی‌ان‌ای سه‌گانه، به‌صورتی طراحی شده که می‌تواند با دقت بالایی به توالی جهش‌ یافته دی‌ان‌ای متصل شود.