ساخت موتور مولکولی به ابعاد ۲ نانومتر

پژوهشگران سنگاپوری و آمریکایی موفق به ساخت موتور مولکولی به طول ۲ نانومتر شدند. این موتور می‌تواند برای ساخت ادوات و سیستم‌های پیچیده‌تر مورد استفاده قرار گیرد. نیروی محرکه این موتور از طریق الکترون‌های تولید شده توسط میکروسکوپ STM تامین می‌شود.

یک تیم تحقیقات بین‌المللی موفق به طراحی و ساخت موتور مولکولی چند جزئی شدند که قادر به حرکت است. پیش از این موتورهای مولکولی متعددی ساخته شده بودند اما مزیت این موتور آن است که از چند جزء مختلف تشکیل شده‌است. ساو وای هال از دانشگاه اوهایو با همکاری کریستین یوآخیم از موسسه آاستار سنگاپور در انجام این پروژه مشارکت داشتند.
موتورهای ملکولی، ادواتی در مقیاس نانومتری هستند که قوانین حرکتی آنها با ماشین‌های کلاسیک متفاوت است. موتورهای مولکولی می‌توانند در کامپیوترهای کوانتومی و دستگاه‌های مختلفی نظیر نانوابزارهای بازکننده رگ‌های خونی استفاده شوند.
در مقاله‌ای که محققان این پروژه در نشریه Nature Nanotechnology به چاپ رساندند نشان دادند که می‌توان با استفاده از میکروسکوپ تونل‌زنی روبشی حرکت این موتورها را کنترل کنند در واقع الکترون‌های تولید شده توسط این میکروسکوپ، انرژی لازم برای حرکت موتور مولکولی را تامین می‌کند. این موتور از جنس بلور طلا بوده که طول آن ۲ نانومتر و ارتفاع آن ۱ نانومتر است. با افزایش دما به ۳۱۵ درجه فارنهایت، موتور به‌صورت مستقل شروع به حرکت می‌کند که با کاهش دما به منفی ۴۵۰ درجه فارنهایت، موتور از حرکت باز می‌ایستد. با اعمال الکترون به بخش‌های مختلف این موتور، محققان توانستند این موتور را در جهت و خلاف جهت عقربه‌های ساعت به حرکت در آورند.
هلا از محققان این پروژه می‌گوید: اگر ما بخواهیم با استفاده از این موتور، دستگاه دیگری بسازیم می‌توانیم الکترودهایی به درون این موتور وارد کرده تا انرژی مورد نیاز آن را تامین کنیم.
برای ساخت این موتور مولکولی محققان اتم‌های طلا را روی یک اتم روتنیم قرار دادند. محققان ۵ اتم آهن را نیز روی این ساختار قرار دادند. این موتور دو بازو دارد که یکی از آنها از دیگری کوتاه‌تر است. از گوگرد به‌عنوان چسب اتمی جهت اتصال این موتور استفاده شده‌است.
پژوهشگران قصد دارند تا از این سیستم برای ساخت موتور مولکولی پیچیده‌تری استفاده کنند.