همکاری ‌مشترک برای تولید گرافن تک‌بلوری در حجم بالا

شرکت سامسونگ و دانشگاه سونگ‌کیانون همکاری مشترکی برای تولید گرافن تک‌بلوری آغاز کرده‌اند. شرکت سامسونگ اعلام کرد که آن‌ها موفق به ارائه روشی برای تولید گرافن تک‌بلوری با حجم ابالا شده‌اند.

شرکت سامسونگ اعلام کرد که روش جدیدی برای سنتز گرافن ارائه کرده است. این روش می‌تواند به تجاری‌سازی این ماده‌ی شگفت‌انگیز کمک کند. گرافن ماده‌ای با خواص الکترونیکی منحصربه فرد است به طوری که قدرت انتقال الکترون در آن صد برابر بیشتر از سیلیکون است. 
رهبر این تیم تحقیقاتی می‌گوید: «یافته اخیر ما یکی از پیشرفت‌های بسیار بزرگ در تاریخ گرافن محسوب می‌شود. ما انتظار داریم این کشف جدید بتواند مسیر تجاری‌سازی گرافن را تسریع کند و با این کار درهای تازه‌ای به سوی استفاده از این ماده در ادوات الکترونیکی گشوده شود».
گرافن نسبت به فولاد استحکام بیشتری دارد و علاوه‌ بر انعطاف‌پذیری، هدایت الکتریکی و گرمایی بالاتری نیز دارد. بنابراین ماده‌ای ایده‌آل برای تولید نمایشگرهای انعطاف‌پذیر و ادوات الکترونیکی قابل پوشیدن است.
این پروژه با همکاری مشترک شرکت سامسونگ و دانشگاه سونگ‌کیانون انجام گرفته‌است. این گروه تحقیقاتی موفق به ارائه‌ی روشی برای تولید انبوه ورق‌های گرافن تک بلوری با حجم بالا شدند. پژوهشگران در سراسر جهان سرمایه‌گذاری‌های سنگینی روی تجاری‌سازی گرافن انجام می‌دهند اما هنوز چالش‌های متعددی در مسیر استفاده از این ماده وجود دارد. پیش از این محققان دریافته بودند که گرافن چندبلوری خواص مکانیکی و الکترونیکی ضعیف‌تری نسبت به گرافن تک‌بلوری دارد، بنابراین گرافن چند بلوری برای تولید محصولات تجاری مختلف مناسب نیست. روش جدیدی که محققان کره‌ای ارائه کردند می‌تواند منجر به تولید گرافن تک بلوری شود که خواص الکترونیکی و مکانیکی مناسبی دارد.
در طول چند دهه‌ی گذشته، رشد صنعت نیمه‌هادی متناسب با رشد ویفرهای سیلیکون سرعت گرفته است؛ این درحالی است که ویفرهای سیلیکونی در حال رسیدن به نقطه‌ محدودیت فیزیکی خود هستند. گرافن ماده‌ای مناسب برای جایگزینی سیلیکون است. برای تجاری‌سازی گرافن لازم است این ماده را با حجم بالا تولید کرد. گرافن تولید شده باید به‌صورت تک‌بلوری سنتز شود. تنها در این صورت است که می‌توان گرافن را جایگزین سیلیکون در صنعت الکترونیک کرد.
محققان این پروژه نتایج یافته‌های خود را در نشریه science به چاپ رسانده‌اند. شرکت سامسونگ و دانشگاه سونگ‌کیانون از سال ۲۰۰۶ همکاری مشترکی در حوزه‌ی فناوری‌ نانو آغاز کرده‌اند. این همکاری مشترک دستاوردهایی به همراه داشته است که می‌تواند در نسل جدید ادوات الکترونیکی مورد استفاده قرار گیرد.