تبدیل فیلتر سیگار به نانوالکترودی مناسب برای ابرخازن‌ها

محققان کره‌ای موفق به تبدیل فیلتر سیگار به ماده‌ای ارزشمند برای تولید ابرخازن‌ها شدند. آن ها فیلتر را به ماده‌ای متخلخل تبدیل کردند که سرعت شارژ/دشارژ در ابرخازن‌ها را افزایش می‌دهد.

یک گروه تحقیقات از کره جنوبی، موفق به تبدیل “ته‌مانده سیگار” به ماده‌ای با عملکرد بالا شدند که می‌توان از آن در کامپیوترها، ادوات الکترونیکی، ذخیره انرژی و توربین‌ها استفاده کرد. این گروه تحقیقاتی نشان دادند که عملکرد این ماده جدید قابل مقایسه با مواد کربنی، گرافنی و نانولوله کربنی موجود در بازار است.
آن‌ها امیدوارند که بتوانند از این ماده جدید در ساخت الکترودها، ابرخازن‌ها و قطعات الکتروشیمیایی استفاده کنند. در مجموع این ماده جدید می‌تواند برای ذخیره‌سازی انرژی در حجم بالا بسیار مفید باشد. همچنین این یافته محققان می‌تواند راه‌حلی برای معضل پسماند فیلتر سیگار در جهان باشد.
آمارها نشان می دهد که هر ساله در حدود ۵٫۶ میلیارد فیلتر سیگار (معادل۷۶۶۵۷۱ تن) وارد محیط زیست می‌شود.
جانپوپ لی از محققان دانشگاه ملی سئول می‌گوید: «ما در این پروژه نشان دادیم که می‌توان ته مانده سیگار را در یک مرحله تبدیل به ماده کربنی کرد.کشورهای زیادی هستند که برای دفع پسمانده‌های سمی و زیست‌تخریب‌ناپذیر سیگار در محیط زیست قوانین سخت‌گیرانه‌ای وضع کرده‌اند. ما در این پروژه برای رفع این مشکل راهکاری ارائه کردیم.»
الیاف استات سلولز موجود در فیلتر سیگار با استفاده از روش پیرولیز تبدیل به ماده‌ای کربنی می‌شود. از آنجایی که این محصول دارای حفره‌های بسیار کوچکی است، بنابراین می‌توان از آن در تولید ابرخازن‌ها استفاده کرد.
مواد ابرخازنی با عملکرد بالا دارای مساحت سطحی بالایی هستند که با ایجاد حفره روی مواد می‌توان به این مساحت سطحی رسید. استفاده از حفره‌هایی با ابعاد مختلف، موجب افزایش دانسیته انرژی می‌شود که این عامل اهمیت زیادی در تولید ابرخازن‌هایی با سرعت شارژ/دشارژ بالا دارد.
این گروه تحقیقاتی این ماده جدید را روی سطح یک الکترود قرار داده و مقدار جذب یون و آزاد سازی آن (شارژ/دشارژ) را مورد مطالعه قرار دادند که نتایج آن بسیار جالب توجه بود.
این گروه نتایج یافته‌های خود را در نشریه Nanotechnology به چاپ رساندند.