تولید انبوه موادپیزوالکتریک لایه نازک در اروپا

اتحادیه اروپا اخیراً برنامه‌ای ویژه برای تولید انبوه مواد پیزوالکتریک لایه نازک راه‌اندازی کرده است.

امروزه بیشتر ادوات الکترونیکی از قبیل تلفن‌های همراه، چاپگرها و نمایشگرها در حال کوچکتر شدن هستند. برای تداوم این روند، باید برخی فناوری‌ها بهبود یابند. یکی از مهمترین آن‌ها مواد پیزوالکتریک است به طوری که اتحادیه اروپا برنامه ویژه‌ای برای توسعه و تولید انبوه این مواد در دست اجرا دارد. هدف اصلی این برنامه توسعه روش‌های جدید برای تولید انبوه مواد پیزوالکتریک با کارایی بالا و وزن کمتر است.
پیزوالکتریک‌های سرامیکی لایه نازک می‌توانند در اثر فشرده شدن، الکتریسیته تولید کنند. این دسته از پیزوالکتریک‌ها می‌توانند کاربردهای متعددی در صنایع مخابرات، پزشکی و هوافضا داشته باشند. فرود تیهولدت از سازمان تحقیقات SINTEF در نروژ می‌گوید: «در حال حاضر اتحادیه اروپا می‌تواند از مواد پیزوالکتریک برای حل برخی مشکلات خود استفاده کند. با ایجاد شرایط تولید انبوه، اروپا قادر خواهد بود تا از این دسته از مواد برای کوچک‌تر کردن ادوات استفاده کند. به اعتقاد من اتحادیه اروپا می‌تواند در این زمینه پیش‌تاز باشد.»
فرود تیهولدت معتقد است که بیشتر دستگاه‌ها می‌توانند کوچکتر شده و انرژی کمتری مصرف کنند. میکروسیستم‌های پیزوالکتریک می‌توانند برای رسیدن به این هدف مورد استفاده قرار گیرند.
مواد پیزوالکتریک، کشف تازه‌ای نیستند. از آن‌ها در جنگ جهانی دوم نیز برای یافتن زیردریایی‌های دشمن استفاده می‌شد. در حال حاضر نیز از آن‌ها در کشتی‌ها و قایق‌ها استفاده می‌شود. میکروسیستم‌های پیزوالکتریک کاربردهای متعددی در لنز دوربین‌ها نیز دارند.
هدف اتحادیه اروپا از پروژه PIEZOVOLUME آن است که بتواند موادپیزوالکتریک لایه نازک را به تولید انبوه برساند. نتایج بدست آمده از این پروژه بسیار رضایت‌بخش بوده به طوری که تا کنون شرکت‌های متعددی از این نتایج استفاده کرده‌اند. در حال حاضر، چندین شرکت اروپایی با استفاده از فناوری‌های بدست آمده در این پروژه، محصولات مختلفی نظیر تلفن همراه و لنز دوربین تولید کرده‌اند.
تیهولدت می‌گوید: «ما به دستاورهای متعددی در این پروژه رسیده‌ایم. انتظار می‌رود که با این دستاوردها، سرعت وارد شدن برخی محصولات به بازار تسریع شود و افق‌های تازه‌ای برای شرکت‌های کوچک و نوپا ایجاد شود.»