ساخت شناساگر‌ نوری گرافنی با سرعت ۵۰ GBit/s

یک شرکت آلمانی موفق به ساخت شناساگر نوری گرافنی با سرعت انتقال داده ۵۰ گیگابیت بر ثانیه شده است که یک رکورد در ساخت شناساگرهای‌ نوری محسوب می‌شود.

پژوهشگران شرکت ای‌ام‌او (AMO GmbH) با همکاری محققان آزمایشگاه آلکاتل لوسنت بل موفق به ساخت شناساگر نوری مبتنی بر گرافن شدند. نرخ دریافت اطلاعات در این شناساگر نوری ۵۰ گیگابیت بر ثانیه بوده که یک رکورد جدید محسوب می‌شود.
گرافن ماده‌ای تک لایه از جنس کربن بوده که در حال حاضر به عنوان گزینه‌ای مناسب برای ساخت سیستم‌های مخابراتی محسوب می‌شود. این ماده دارای هدایت الکتریکی بالا بوده و طیف پاسخ‌دهی به سیگنال‌های نوری و الکتریکی در آن بالا است؛ بنابراین می‌توان گرافن را با سیستم‌های الکترونیکی مبتنی بر سیلیکون ادغام کرد. محققان در این پروژه شناساگر مبتنی بر گرافن را با سیستم فتونیک سیلیکونی رایج ادغام کرده و تراشه‌ای برای ادوات مخابراتی تولید کردند. این شناساگر جدید سرعت عملکرد بالایی داشته و قابل انطباق با سیستم‌های CMOS است.
این تیم تحقیقاتی می‌توانند برند تازه‌ای در حوزه شناساگر نوری مبتنی بر گرافن ارائه کنند همچنین برای اولین بار شناساگر نوری گرافنی ارائه کردند که از نظر نرخ انتقال اطلاعات قابل رقابت با شناساگرهای ساخته شده از مواد دیگر است.
بخشی از حمایت مالی این پروژه به عهده کمیسیون اروپا بوده و بخش دیگر آن توسط پروژه‌های Grfol و GraTis تأمین شده است. نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان ۵۰GBit/s Photodetectors Based on Wafer-Scale Graphene for Integrated Silicon Photonic Communication Systems در نشریه ACS Photonics به چاپ رسیده است.