تولید ارزان قیمت نانومولد ترموالکتریک دمابالا

شرکت آلمانی جی‌ام‌زی فرمولاسیون جدیدی برای ساخت آلیاژ مورد استفاده در مولد ترموالکتریکی دمابالای مبتنی بر نانوساختار ارائه کرده است. فرآیند تولید این نانوساختار به صورت پتنتی برای این شرکت به ثبت رسیده است. با این فناوری جدید، مصرف سوخت خودروهایی که از این مولد استفاده کنند کاهش محسوسی پیدا می‌کند.

جی‌ام‌زی انرژی (GMZ Energy) یکی از شرکت‌های تولید کننده مولد ترموالکتریک با دمای بالا (TEG) مبتنی بر نانوساختار است. این شرکت اخیرا اعلام کرده که موفق به ساخت ترکیب نیمه هاسلر نوع p عاری از هافنیم شده است‌ (هاسلر نوع جدیدی از مواد آلیاژی فرومغناطیس است که کاربردهای زیادی در حوزه انرژی دارد-مترجم). این یافته جدید می‌تواند هزینه ماده اولیه تولید آلیاژهای هاسلر را کاهش دهد. این ماده جدید می‌تواند عملکرد و استحکام تجهیزات ترموالکتریک نانوساختار این شرکت را بهبود دهد. فرآیند ساخت TEG حاوی نانوساختار این شرکت به صورت پتنتی از سوی شرکت جی‌ام‌زی به ثبت رسیده است.
هدف اصلی جی‌ام‌زی ساخت ادوات ترموالکتریک با پایداری گرمایی و مکانیکی بالا بوده و همچنین این شرکت به دنبال کاهش هزینه‌ها است. ادوات TEG کارا، پایدار و ارزان قیمت برای حوزه خودروسازی اهمیت بالایی دارند. ساخت ماژول‌های TEG ارزان قیمت برای خودروهای با سوخت بنزین و دیزل حائض اهمیت بوده و می‌تواند مصرف سوخت را در آنها بهینه‌سازی کند.
محققان شرکت جی‌ام‌زی مقاله‌ای با عنوان NbFeSb-based p-type half-Heuslers for Power Generation Applications” را در نشریه Energy & Environmental Scienc به چاپ رسانده‌اند.
با استفاده از این فرمولاسیون جدید نیاز به استفاده از عنصر هافنیم برای ساخت TEG نبوده و هزینه تولید هر وات انرژی با آن کاهش می‌یابد.
گری جوشی از محققان شرکت جی‌ام‌زی می‌گوید: ” با این نوآوری، هزینه ماده خام نیمه هاسلر نوع p بیش از ۶ برابر کاهش می‌یابد. این کاهش هزینه و افزایش پایداری گرمایی و مکانیکی موجب می‌شود که ماده جدید تولید شده بتواند برای ساخت TEG دما بالا مناسب باشد.
جی‌ام‌زی تنها تولیدکننده ماژول‌های ترموالکتریک ارزان قیمت در جهان بوده که با محصولات این شرکت، کارایی مصرف سوخت در خودروها افزایش می‌یابد.