تولید نانوجوهر ضد جعل با الهام از نوعی سوسک خالدار

محققان با الهام از نوعی سوسک خالدار، موفق به ساخت نانوجوهری شدند که می‌تواند در چاپ اسکناس‌ها مورد استفاده قرار گیرد. این جوهر جعل اسکناس‌ها را دشوار می‌کند.

همه دولت‌ها تلاش می‌کنند تا با افزودن اجزاء یا ویژگی‌هایی منحصر به فرد به اسکناس‌ها، آن‌ها را از گزند جعل به دور نگه دارند. اخیراً محققان از نوعی سوسک خالدار برای ارائه فناوری ضد جعل الهام گرفته‌اند. براساس مقاله‌ای که در نشریه ACSNANO منتشر شده، محققان نوعی جوهر با الهام از رنگ‌های پوست سوسک خالدار ساخته‌اند که دوام بالایی داشته و جعل آن بسیار دشوار است.
روی اسکناس‌های دلار، ویژگی‌هایی قرار داده شده که با تغییر رنگ خود، جعل این اسکناس‌ها را دشوار می‌کند. این ساختارها، به مرور با قرار گرفتن در معرض هوا و نور، رنگ باخته و عملکردشان ضعیف می‌شود. رنگی که این گروه تحقیقاتی تولید کرده‌اند براساس نانوبلورهای فتونیکی بوده که مقاومت بالایی در برابر رنگ‌پریدگی دارد. در حال حاضر روش‌هایی که در آن‌ها از این نانوبلورها استفاده می‌شود، بسیار گرانقیمت است. اما این روش که مبتنی بر جوهر افشانی است، ارزان و ساده بوده و می‌تواند جایگزین بسیار سریعی برای روش‌های قبلی باشد. این گروه تحقیقاتی برای ساخت جوهر جدید خود از نوعی سوسک خالدار موسوم به Tmesisternus isabellae استفاده کردند که از زرد به قرمز امکان تغییر رنگ دارد؛ این رنگ بستگی به رطوبت محیط دارد.
پژوهشگران با الهام از پوست این سوسک ذرات رنگی ساختند که می‌تواند از سبز روشن تا زرد و قرمز تغییر رنگ دهد و در اثر تابش نور، دچار رنگ‌پریدگی نشود.