حضور دانش آموزان در نمایشگاه فناوری نانوی ویژه مقام معظم رهبری

حضرت آیت الله خامنه‌ای، صبح روز شنبه ۱۱ بهمن ماه، از نمایشگاه پیشرفت جمهوری اسلامی ایران در فناوری نانو، که در محل حسینیه حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد، بازدید نمودند.
یکی از بخش‌های این نمایشگاه غرفه باشگاه نانو بود که اطلاعاتی در خصوص برنامه‌های مرتبط

اطلاعات این بخش شامل موارد زیر بود:

آزمایشگاه های دانش آموزی فناوری نانو (توانا)

filereader.php?p1=main_bc678a9bacee5a6ee

برنامه تجهیز آزمایشگاه‌ها  دانش آموزی فناوری نانو با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، آموزش و پرورش و ستاد فناوری نانو در حال انجام است.
تاکنون ۱۴ پژوهش‌سرای دانش آموزی موفق به تجهیز آزمایشگاه فناوری نانو شده است و تا پایان سال ۹۳ نیز ۳۵ پژوهش‌سرای دانش‌آموزی دیگر در تمامی استان‌ها به این تجهیزات مجهز خواهند شد. این آزمایشگاه‌ها در قالب یک شبکه آموزشی ‌در کشور فعالیت دارند.

المپیاد دانش آموزی علوم و فناوری نانو

filereader.php?p1=main_57ac1e1ea784deecd

اولین المپیاد دانش آموزی فناوری نانو در سال ۱۳۸۹ برگزار شد و تا کنون پنج دوره آن برگزار شده است. هدف از برگزاری این المپیاد، ایجاد انگیزه برای شناخت بیشتر نانو در بین دانش آموزان و همچنین کشف استعدادهای برتر و سوق دادن آن‌ها به سمت فناوری‌های نوین بوده است. 

طرح‌های پژوهشی دانش آموزی
هر سال، تعدادی از دانش آموزانی که در پژوهش سراهای دانش آموزی، موفق به انجام فعالیت‌های پژوهشی مرتبط با فناوری نانو شده‌اند، نتایج کارهای خود را در بخش دانش آموزی جشنواره فناوری نانو ارائه می‌کنند. از سال ۹۴ این برنامه در مرحله استانی و کشوری اجرا خواهد شد و ابتدا جشنواره طرح‌های دانش آموزی برتر به میزبانی آموزش و پرورش یکی از استان‌ها برگزار خواهد شد و طرح‌های برگزیده، همزمان با جشنواره ملی فناوری نانو ارائه خواهند شد.
در نمایشگاه ویژه مقام معظم رهبری، چند دانش آموز به نمایندگی از دانش آموزانی که طرح های پژوهشی آن‌ها در گذشته به جشنواره فناوری نانو راه یافته بود، حضور داشتند.
نمایشگاه‌های استانی هفته نانو

filereader.php?p1=main_13d330e2f90c68476

اولین نمایشگاه آموزش علوم و فناوری نانو در مهرماه سال۱۳۸۷ در اولین جشنواره فناوری نانو برگزار شد که هدف آن آموزش عملی مفاهیم و کاربردهای فناوری نانو در صنایع مختلف بود. این نمایشگاه با هفته نانو، تاکنون در ۲۹ استان کشور با همکاری آموزش و پرورش استانها برگزار شده است.

کتب و نرم افزارهای آموزشی، سایت باشگاه و ماهنامه زنگ نانو

چاپ کتاب، تولید نرم افزار و فیلم‌های آموزشی با هدف آشنایی دانش آموزان با فناوری نانو از جمله اقدامات مؤثر باشگاه نانو در حوزه دانش آموزی بوده است.
سایت باشگاه نانو با هدف اطلاع رسانی، آموزش و ترویج فناوری نانو در بین دانش آموزان راه اندازی شده است و دانش آموزان از این طریق می توانند با باشگاه نانو و کاربران آن در تماس باشند. ماهنامه زنگ نانو که تا کنون ۵۰ شماره از آن در بین مراکز و پژوهشسراهای آموزش و پرورش سراسر کشور توزیع شده با تیراژ ۱۲۰۰۰ نسخه مخاطبین زیادی را با فعالیت‌های باشگاه و فناوری نانو آشنا کرده است.