استفاده از سیمان سیال پلیمری در ساخت فرودگاه بین‌المللی مکزیکوسیتی

شرکت نانولبز (Nano Labs) قرارداد همکاری برای استفاده آزمایشی از سیمان‌های سیال پلیمری این شرکت در فرودگاه بین‌المللی مکزیکوسیتی منعقد کرده است. استفاده از این سیمان بخش مهمی از فرآیند ساخت یکی از بزرگترین فرودگاه‌های جهان است.
پیش از این، این سیمان به مدت شش ماه مورد بررسی قرار گرفته بود که نتایج آن مثبت ارزیابی شده است. از این رو، مهندسان شرکت نانولبز توسط کمیته فنی این فرودگاه برای ارائه فناوری و پیشنهاد همکاری خود به مکزیک دعوت شدند. کل پروژه ساخت فرودگاه در فاز اول 13 میلیارد دلار هزینه داشته و قرار است در فضایی به مساحت 4430 هکتار ساخته شود. زمین این فرودگاه دارای خاکی با رطوبت بالاست که به دلیل وجود برخی ترکیبات آلی می‌تواند به زیرساخت‌های فرودگاه آسیب بزند. خوردگی لوله‌ها و آسیب‌دیدن آجرها از جمله صدمات احتمالی خاک این زمین خواهد بود. بنابراین سازندگان این فرودگاه با چالش‌های مختلف روبرو هستند. از این رو، پیشنهاد استفاده از سیمان سیال پلیمری شرکت نانولبز مطرح شد. قرار است این سیمان به صورت آزمایشی در این فرودگاه استفاده شود.
برناردو کاواریا، مدیرعامل شرکت نانولبز، می‌گوید: «یک قرارداد همکاری مشترک بین ما امضاء شده تا انجام این پروژه به صورت مشترک با شرکت نانولبز صورت گیرد.»
جرج رودریگوز، مدیرعامل شرکت پلیس مکزیکو (Polec Mexico)، می‌گوید: «استفاده از این سیمان سیال پلیمری موجب می‌شود تا برهمکنش میان مولکول‌های خاک بهینه شود. با این کار می‌توان کنترل بیشتری روی خاک داشت به طوری که مقدار بار مُجازی که روی خاک گذاشته می‌شود افزایش می‌یابد. این سیمان می‌تواند زیرساخت‌های ساختمانی را از گزند عواملی نظیر نمک و آب موجود در خاک مصون دارد. یکی از ویژگی‌های جالب توجه در این سیمان آن است که مقدار نفوذپذیری خاک را کاهش می‌دهد. این پارامتر برای ساخت فرودگاه بسیار مهم است. نتایج آزمایش‌های اولیه نشان می‌دهد که این سیمان پلیمری با استانداردهای ASTM مطابقت دارد و می‌توان از آن برای ساخت این فرودگاه استفاده کرد.»
مهمترین ویژگی‌های این محصول آن است که کاملاً زیست‌سازگار، غیرسمی، مقاوم در برابر آب و کم هزینه است.
نانولبز، یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فناوری نانو، روی ساخت محصولات دربخش انرژی، سلامت و ساختمانی فعالیت دارد.