ادغام دو شرکت دارویی برای توسعه نانوداروها

ماتیناس بیوفارما (Matinas BioPharma) در راستای تکمیل فرآیند توسعه نانوداروی ضد عفونت خود، اقدام به خرید شرکت آکواریس بیوتکنولوژیز (Aquarius BioTechnologies) کرده است. با این کار فناوری شرکت آکواریس به ماتیناس منتقل می‌شود. ادغام فناوری‌های این دو شرکت می‌

ماتیناس بیوفارما (Matinas BioPharma) یکی از شرکت‌های دارویی است که در حوزه تجاری‌سازی داروهای مبتنی بر لیپید برای درمان بیماری قلبی و عروقی تمرکز دارد. ماتیناس اعلام کرد که شرکت آکواریس بیوتکنولوژیز (Aquarius BioTechnologies) را خریداری کرده است. آکواریس در بخش رهاسازی دارویی با استفاده از نانوذرات بلوری فعالیت دارد.
رولوف رونگن از مدیران ماتیناس می‌گوید: «ما با خرید شرکت آکواریس و فناوری مبتنی بر لیپید آن، می‌توانیم دامنه فعالیت‌های خود را گسترش داده و برای بیماری‌های عفونی، راهکارهای درمانی مختلفی ارائه کنیم. از سوی دیگر این روش درمانی کاملاً مکمل فناوری لیپیدومیک (lipidomic) ماست. سال ۲۰۱۵، سال بسیار مهمی برای شرکت ماتیناس است و ما به توسعه داروهایی نظیر MAT9001 و MAT2203 ادامه خواهیم داد.»
شرکت ماتیناس به دلیل برخورداری از حمایت‌های مالی سازمان ملی سلامت آمریکا، هیچ گونه کسری بودجه‌ای برای این خرید اخیر خود پیش‌بینی نمی‌کند. رافائل مانینو از بنیان‌گذاران آکواریس می‌گوید: «آکواریس و سهام‌دارانش از این ادغام، بسیار خوشحال هستند. با این کار توانمندی فناوری دو شرکت تقویت شده و فرصت‌های تازه‌ای برای ارائه داروهای مختلف به منظور درمان بیماری‌های عفونی ایجاد می‌شود.»
فرمولاسیون نانوذره‌ای مبتنی بر بلور لیپیدی با همکاری دانشگاه ایالتی نیوجرسی بدست آمده و در ادامه لیسانس آن در اختیار شرکت آکواریس قرار داده شده است.
دیوید کیم‌بال از بخش تجاری‌سازی شرکت ماتیناس می‌گوید: «خرید شرکت آکواریس و فناوری‌های آن باعث خرسندی است. ترکیب فناوری‌های دو شرکت موجب توسعه روش‌های درمانی مبتنی بر لیپید می‌شود. ما معتقدیم که ماتیناس در موقعیت خوبی برای پیاده‌سازی این فناوری‌هاست.»
آکواریس در حال توسعه ۵ محصول مختلف با همکاری موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی است؛ در این میان سازمان ملی سلامت نیز از این پروژه‌ها حمایت می‌کند. یکی از محصولات CamB(MAT2203)، داروی ضد عفونت، است که فرمولاسیون نانوذره‌ای بلوری-لیپیدی دارد.