ایجاد خواص آنتی‌باکتریال در قطعات پروتز کاشته شده در بدن

پژوهشگران با استفاده از فناوری‌ نانو موفق به ارائه سیستمی شدند که در آن یون‌های نقره موجب بروز خواص آنتی‌باکتریال می‌شود. در این روش، جریان الکتریکی بسیار ضعیفی به قطعات پروتز کاشته شده در بدن توسط یک سیستم تغذیه اعمال شده که موجب تولید یون نقره و بروز خو

مقاومت باکتری‌ها به دارو یکی از دغدغه‌های اصلی محققان در سراسر جهان است. پژوهشگران مهندسی زیست‌پزشکی در دانشگاه ایالتی کارولینای شمالی موفق به ارائه یک فناوری برای رفع این مشکل شدند. این گروه تحقیقاتی با استفاده از یک دستگاه فعال‌شونده با باتری، تمام باکتری‌های سطح یک قطعه پروتز را از بین بردند. با این روش حتی باکتری‌های مقاوم در برابر آنتی‌بیوتیک نیز نابود شدند.
محققان در این روش با استفاده از جریان الکتریکی با دانسیته بسیار پایین که به قطعه تیتانیوم/نقره اعمال شده موجب آزادشدن یون‌های سمی نقره شدند که می‌تواند باکتری‌ها را از بین ببرد. منبع تأمین کننده انرژی این سیستم، در ابعاد یک باتری ساعت است. سیالات موجود در بدن همانند یک محیط رسانا میان باتری و نقره عمل می‌کنند که این کار موجب تشکیل جریان بسیار کمی می‌شود. توسعه این فناوری می‌تواند موجب ارائه روشی کارا برای مبارزه با عفونت شود.
روهان شیروایکر و همکارانش نشان دادند که با این روش می‌توان رشد باکتری‌ها در طول ۲۴ ساعت را ۹۹ درصد کاهش داد و در محیط‌های عاری از آلودگی این عدم رشد باکتری را ۴۸ ساعت حفظ کرد. محققان این پروژه معتقداند که با این روش می‌توان رهاسازی کنترل شده یون نقره را با استفاده از تلفن همراه انجام داد.
شیروایکر می‌گوید: «نقره به عنوان یکی از ترکیبات آنتی‌باکتریال قدیمی شناخته می‌شود، اما برای اثربخش بودن باید به صورت یون در آید. کلید اصلی این پروژه پی بردن به این حقیقت است که مقدار کمی جریان الکتریکی می‌تواند موجب رهایی یون نقره از ذرات نقره شود. این یون‌ها با اتصال به باکتری موجب مرگ آن‌ها می‌شوند.
هر ساله بیش از یک ملیون جراحی در آمریکا انجام می‌شود. ارائه فناوری مناسبی برای از بین بردن باکتری‌ها می‌تواند کاربرد زیادی در حوزه پزشکی داشته باشد و موجب افزایش کیفیت زندگی بیماران شود.