تولید انبوه گرافن با استفاده از اولتراسونیک گرافیت

محققان با استفاده از اولتراسونیک و نوعی پروتئین، موفق به ارائه روشی برای تولید انبوه گرافن عامل‌دار شدند. گروه‌های عاملی در این روش روی گرافن عاری از نقص ساختاری قرار می‌گیرد.

یک گروه تحقیقاتی به رهبری اربن مرکوچی از ICREA مقاله‌‌ای در نشریه Advanced Functional Materials منتشر کرده که در آن روشی برای تولید انبوه گرافن ارائه شده است. در این روش با استفاده از اولتراسونیک، از گرافیت لایه برداری می‌شود.
بی‌نقص بودن ساختار گرافن و امکان برهمکنش با سیستم‌های زیستی از ملزومات مهم این ماده برای استفاده در حوزه زیست‌پزشکی است. این گروه تحقیقاتی روشی درجا برای تولید چند لایه‌های گرافنی دارای گروه‌های عاملی زیستی ارائه کرده‌اند که در ساختار آن‌ها هیچ نقصی مشاهده نمی‌شود. 
در این پروژه محققان از امواج اولتراسونیک برای متورق کردن ارزان قیمت گرافن استفاده کردند. محققان علاوه بر امواج اولتراسونیک، از نوعی پروتئین خودآرا نیز استفاده کردند. این پروتئین که Vmh2 نام دارد از نوعی قارچ استخراج می‌شود.
عامل‌دار شدن این گرافن‌ها در فاز سیال اتفاق می‌افتد؛ طی آن گروه‌های عاملی زیستی روی سطح گرافن با کیفیت بالا قرار می‌گیرد. یکی از مزیت‌های این روش آن است که امکان تولید انبوه گرافن عامل دار فراهم می‌شود. با این کار مسیر استفاده از این ماده در زیست‌فناوری هموار می‌شود؛ بنابراین می‌توان از این ماده در زیست‌حسگری، زیست الکترونیک و نانوپزشکی استفاده کرد.