سومین کنفرانس تخصصی فناوری نانو در صنعت برق و انرژی برگزار شد

سومین کنفرانس تخصصی فناوری نانو در صنعت برق و انرژی با هدف ارائه نتایج کاربردی و علمی فناوری نانو در حوزه برق و انرژی به همت پژوهشگاه نیرو و ستاد توسعه فناوری نانو ۲۸ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه در محل پژوهشگاه نیرو برگزار شد.

از دیگر اهداف برگزاری این کنفرانس می‌توان به گسترش کاربرد فناوری نانو در صنعت برق و انرژی، بررسی فرصت‌ها و چالش‌های به کارگیری فناوری نانو در صنعت برق و انرژی، توسعه به کارگیری فناوری نانو در این صنعت، برقراری ارتباط و تبادل‌نظر میان صاحب‌نظران حوزه برق و انرژی و فناوری نانو و تشویق پژوهشگران حوزه نانو برای فعالیت در زمینه‌های برق و انرژی اشاره داشت.

در طی سه روز برگزاری کنفرانس؛ در روز اول پس از برگزاری افتتاحیه و ارائه توضیحات کلی در خصوص روند برگزاری کنفرانس و نحوه حمایت‌های پژوهشگاه نیرو و ستاد نانو از تحقیقات نانو در حوزه برق و انرژی، نشستی مابین خبرگان صنعت برق و انرژی و نخبگان فناوری‌نانو برگزار شد. همچنین محورهای اساسی تحقیقات در این زمینه و مشکلات صنعت برق و امکان رفع آنها از طریق فناوری نانو بررسی گردید.

در روزهای دوم و سوم کنفرانس به ارائه نشست‌های تخصصی، مقالات علمی، پژوهشی و کاربردی و کارگاه تخصصی مرتبط با حوزه برق و انرژی پرداخته شد.

 در این کنفرانس، هفت نشست تخصصی با موضوعاتی چون «آینده پژوهی نانو در حوزه برق و انرژی»، «فیلترهای نیروگاهی ارتقاء یافته با استفاده از فناوری نانو»، «کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در بویلرها با استفاده از نانو پوشش‌ها» برگزار و متخصصان به ارائه مطالب، دستاوردها و چالش‌های خود پرداختند.

لازم به ذکر است، کارشناسان ستاد نانو نیز در سومین کنفرانس تخصصی فناوری نانو در صنعت برق و انرژی ارائه‌ای با موضوع «کاربردهای فناوری نانو در صنعت برق» داشته و مطالبی در خصوص تولید انرژی، انتقال، توزیع و کاربردهای نانو در صنعت برق وحل برخی معضلات این صنعت با استفاده از فناوری نانو که تا کنون در داخل کشور انجام شده است، را بیان نمودند.

از جمله پژوهش‌ها و اقداماتی که در راستای حل معضلات صنعت برق با استفاده از فناوری نانو انجام شده می‌توان به استفاده از پوشش‌های آب‌گریز در برخی تجهیزات برقی اشاره داشت، که در راستای حل مشکل و خطر جرقه و یا فلشرزدن تجهیزات برقی در مجاورت آب مورد استفاده قرار می‌گیرند‌. همچنین، استفاده از پوشش‌ها و فیلترهای نانویی که در قسمت مدخل ورودی به کمپرسور نیروگاه‌ها جهت جذب رطوبت وگرد غبار از دیگر اقدامات انجام شده در این خصوص است.

در این ارائه راه‌کارهایی نیز جهت جلوگیری از آلودگی تجهیزات انتقال و توزیع برق در مناطق جنوبی که سبب کاهش بازدهی و عمر این تجهیزات می‌گردد بیان شد.

گفتنی است، دراین کنفراس چهارکارگاه تخصصی با عنوان‌های «کاربرد فناوری نانو در فناوری ابررسانا»، «احداث نیروگاه فتوولتائیک در مدار ۳۶۰۰۰ کیلومتری کره زمین و تامین برق مورد نیاز مردم ایران با استفاده از کوانتوم دات‌ها»، «سنتز نانو مواد»و «آشنایی با حمایت‌های ستاد نانو جهت انجام پژوهش‌های فناوری نانو در صنعت برق و انرژی» نیز برگزار شده است.
 
شایان ذکر است، در حاشیه این کنفرانس نمایشگاهی جانبی برگزار و برخی شرکت‌ها و نیروگاه‌ها دستاوردهای خود را عرضه نمودند. شرکت‌های نانویی چون نانوپوشش فلز، نانوپیشتاز پارس و بهران فیلتر نیز با حضور در این نمایشگاه به معرفی محصولات خود پرداختند.

در مراسم اختتامیه این کنفرانس با اهدای لوح تقدیر از ارائه دهندگان مقالات برتر، پوسترهای برتر، نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی تقدیر و تشکر شد.

لازم به ذکر است این کنفرانس از جمله کنفرانس‌های مورد تایید ستاد توسعه فناوری نانو جهت دریافت مرحله دوم حمایت تشویقی سال ۱۳۹۴است.