سرمایه‌گذاری ۴ میلیون پوندی روی نانوفیلتراسیون مبتنی بر گرافن

یک شرکت بریتانیایی فعال در حوزه آب، موفق به جلب سرمایه ۴ میلیون پوندی برای توسعه سیستم تصفیه مبتنی بر گرافن شده است.

آرویا تی‌ام (ArviaTM) یکی از شرکت‌های فعال در حوزه آب و تصفیه پساب است. این شرکت اعلام کرد که ۴ میلیون پوند سرمایه‌گذاری روی فناوری فیلتراسیون‌های مبتنی بر گرافن انجام داده است.آرویا در حال کار روی نصب سیستم‌های تصفیه صنعتی است.
این شرکت فناوری مبتنی بر گرافن موسوم به NyexTM را ارائه کرده و با استفاده از آن می‌تواند آلاینده‌های آلی و ذرات میکرومقیاس را از پساب‌ها جداسازی کند؛ برای این کار از فرآیند «سل تخریب آلی» استفاده شده است. این فناوری از دانشگاه منچستر گرفته شده است.
واحد تصفیه آرویا می‌تواند ذرات آلاینده سمی را اکسید کرده و از بین ببرد. این ترکیبات، نظیر متیل‌آلدهید، توسط کشاورزان برای کنترل آفات استفاده می‌شود. برخی ترکیبات شیمیایی مورد استفاده در صنعت داروسازی نظیر تری‌کلوسان نیز توسط این سیستم از بین می‌رود.
مایک لوچ از مدیران آرویا می‌گوید: «این فناوری بسیار جالب توجه است. حمایت مالی اخیر برای وارد شدن این فناوری به صنعت آب بسیار اهمیت دارد. ما چند واحد آزمایش داریم که از آن ها برای ارزیابی عملکرد فناوری استفاده می‌کنیم. در حال حاضر به دنبال همکارهایی هستیم که بتوانیم این فناوری را در صنعت پیاده‌سازی کنیم.»
واحد تصفیه قابل حمل آرویا کاملاً انعطاف‌پذیر است. این واحد می‌تواند به گونه‌ای تغییر کند که بتوان از آن برای رفع آلودگی‌های آلی در جریان آب استفاده کرد. این واحدها را می‌توان به صورت سری در مسیر جریان آب قرار داد تا حجم‌های مختلفی از آب، از چند مترمکعب در روز تا ۲۰ هزار متر مکعب در ساعت، تصفیه شود.
مواد آلی می‌تواند از همان منبع آلایندگی تصفیه شود و شرکت آرویا به شرکت‌های داروسازی، موادشیمیایی، تولیدکنندگان آفت و واحدهای صنعتی این امکان را می‌دهد که فرآیند تصفیه را در کارخانه انجام دهند.