ساخت تخته‌سیاه الکترونیکی با استفاده از نانوذرات

پژوهشگران ژاپنی با استفاده از نانوذرات و مغناطیس موفق به ساخت تخته‌سیاه الکترونیکی شدند که می‌توان به راحتی روی آن نوشتن و بعد نوشته‌ها را پاک کرد.

محققان دانشگاه توکیو به دنبال تولید تخته سیاه الکترونیکی هستند که بتوان آن را در ابعاد بزرگ تولید کرد. این گروه اخیرا موفق به ساخت ورق الکترونیکی شدند که می‌توان روی آن نوشت. نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای در نشریه Journal of Applied Physics منتشر شده است.
در حال حاضر کاغذ و جوهرهای رایج برای نوشتن و خواندن بسیار مناسب و راحت هستند، اما کاغذهای دیجیتال با مشکلاتی روبرو هستند. هر چند استفاده از این کاغذهای دیجیتال بسیار مقرون به صرفه و ارزان است اما محدودیت‌هایی در استفاده از آن وجود دارد.
یک گروه تحقیقات ژاپنی موفق به توسعه فناوری شده که از آن می‌توان به عنوان کاغذ الکترونیکی ارزان قیمت استفاده کرد. همچنین این ورق دیجیتالی را می‌توان به عنوان تخته سیاه نیز به کار گرفت. برای ساخت این محصول از نانوذرات ‌کروی استفاده شده است که یک نیمه آن به رنگ سفید بوده و بار مثبت دارد و نیمه‌ دیگر آن سیاه بوده و بار منفی دارد. این دو نوع ذره میان دو الکترود بصورت ساندویچی قرار گرفته است. با تغییر جهت ولتاژ عبوری از میان الکترودها، زمینه این نمایشگر بین رنگ سفید و سیاه تغییر رنگ می‌دهد.
ساخت چنین ابزاری تازگی ندارد اما این اولین باری است که یک قطعه تحت کنترل میدان مغناطیسی با قطعه تحت کنترل میدان الکتریکی ترکیب می‌شود. همچنین به دلیل وجود بار منفی در یک سوی نانوذرات، امکان نگارش روی این سطح وجود دارد. با عبور یک مغناطیس از روی این سطح سفید، بخش مشکی نانوذرات جذب شده و نانوذره شروع به چرخش می‌کند. برای استفاده در این فناوری، می‌توان از آهن‌ربای کوچکی در حد آهن‌ربای یخچال‌ها استفاده کرد.
با اعمال یک ولتاژ به این سطح می‌توان تمام نوشته‌های سطح را پاک کرد. در صورت فقدان ولتاژ یا میدان مغناطیسی می‌توان نوشته‌های سطح را بدون انرژی حفظ کرد. زبری، ابعاد، رنگ و هزینه از مزایای این تخته سیاه الکترونیکی است. در ساخت این سطح از پلیمر، سیلیکون و روغن سیلیکونی استفاده شده است.