تولید اولین ماژول فتوولتائیک مبتنی بر نانولوله کربنی

دو شرکت تایوانی با همکاری مشترک، اقدام به ارائه اولین ماژول فتوولتائیک مبتنی بر نانولوله کربنی کردند. این ماژول از استحکام بالایی برخوردار بوده و در برابر خوردگی مقاوم است. قیمت این محصول نسبت به همتایان خود پایین‌تر است.

ووکسی سان‌تک پاور (Wuxi Suntech Power) اعلام کرد که همکاری مشترکی با شرکت تایوان کربن نانوتیوب تکنولوژی (Taiwan Carbon Nanotube Technology) آغاز کرده است تا اولین ماژول فتوولتائیک مبتنی بر نانولوله کربنی را به بازار عرضه کنند.
این دو شرکت قصد دارند تا در قالب همکاری مشترک خود، ماژول‌های فتوولتائیک مبتنی برنانولوله کربنی ارائه کنند که از استحکام و کیفیت بالایی برخوردار است. با این کار محصولی ارزان و با کیفیت به صنعت پیل خورشیدی ارائه می‌شود.
در این ماژول‌ها از الیاف کربنی و شیشه‌ای استفاده شده است که در نهایت موجب تقویت ساختار آن شده و در عین حال وزن ماژول به نصف کاهش یافته است. علاوه براین، این ماژول از استحکام خمشی بالایی برخوردار است به طوری که قادر به تحمل ۳۳۹ Mpa است. از آنجایی که در این ماژول‌ها از نانولوله‌های کربنی استفاده شده، مقاومت در برابر خوردگی در آن‌ها بسیار بالاست. این ماژول‌ها از نظر اقتصادی بسیار مقرون به صرفه بوده و به دلیل ساختارغیرانعکاسی که دارند طیف وسیعی از پرتوها را جذب می‌کنند. آزمایش‌های کیفیتی متعددی نظیر IEC61215 و IEC61701 روی این محصول انجام شده است. نتایج این آزمایش‌ها نشان می‌دهد که توانایی استحکام مکانیکی این ماژول‌ها ۵۴۰۰ Pa در دمای ۴۰ درجه سانتیگراد است.
ژیونگ هایبو، از مدیران سان‌تک، می‌گوید: «همکاری با تایوان نانوتیوب تکنولوژی برای ما موفقیت زیادی درپی‌ داشته است به طوری که موفق به ارائه ماژول جدید شدیم که نسبت به محصولات رایج از مزایای بالاتری برخوردار است. تحقیق و توسعه درباره این محصول نیازمند پیروزی بر چالش‌های متعددی بود که با همکاری این دو تیم، مشکلات رفع شدند و در نهایت محصولی جدید متولد شد. ما خوشحالیم که محصولات سبک و مقرون به صرفه‌ای تولید کرده‌ایم.»