گامی به سوی تولید کامپیوترهای کوانتومی

محققان شرکت آی‌بی‌ام موفق به طراحی جدیدی در کامپیوترهای کوانتومی شدند که قادر است خطاهای ایجاد شده خودبه‌خودی را به طور همزمان شناسایی کند. این دستاورد می‌تواند تولید کامپیوترهای کوانتومی را تسریع کند.

دانشمندان دو گام مهم در مسیر تحقق رویای کامپیوترهای کوانتومی برداشتند. آن‌ها برای اولین بار نشان دادند که می‌توان خطاهای خودبه‌خودی کوانتومی را شناسایی و اندازه‌گیری کرد؛ همچنین موفق به طراحی مدارت بیتی کوانتمی جدیدی شدند که می‌توان آن را با ابعاد بزرگ تولید کرد.
قانون مور در حال رسیدن به حد نهایی خود است و باید با ارائه کامپیوترهای کوانتومی وارد دوران جدیدی شد. کامپیوترهای کوانتومی فصل جدید از قابلیت‌ها را باز کرده و می‌توان کارهایی با این کامپیوترها انجام داد که با سیستم‌های فعلی قابل انجام نیست.
شرکت ای‌بی‌ام (IBM) اخیراً مقاله‌ای در نشریه Nature Communications منتشر کرده است که در آن امکان شناسایی و اندازه‌گیری دو نوع خطای کوانتومی (bit-flip and phase-flip) فراهم است. این خطاها در کامپیوترهای کوانتومی واقعی اتفاق می‌افتد. تا کنون تنها امکان شناسایی یکی از این خطاها ممکن بوده اما اکنون می‌توان هر دو خطا را همزمان شناسایی کرد. با این کار می‌توان گام مهمی به سوی اصلاح خطاها برداشت و در نهایت رؤیای تولید این کامپیوترها را تحقق بخشید.
این مدار جدید آی‌بی‌ام مبتنی بر بیت‌های ابررسانایی است که روی تراشه‌ای با ابعاد یک‌چهارم اینچ مربع قرار دارد. این تراشه به جای سیستم آرایه‌ای خطی، به صورت مربع بوده که این کار مشکل عدم شناسایی هر دو خطای خودبه‌خودی را رفع می‌کند. با این طراحی جدید می‌توان بیت‌های جدیدی در حین کار به سیستم افزود.
آرویند کریشنا از مدیران این شرکت می‌گوید: «محاسبات کوانتومی می‌تواند برای حل مسائلی که پیش از این لاینحل بوده استفاده شود. از این سیستم جدید می‌توان برای طراحی دارو استفاده کرد.»
معمولاً طراحی ترکیبات و داروهای جدید و پیچیده بسیار پرهزینه است و غالباً با آزمون و خطا انجام می‌شود. این کامپیوترها می‌توانند در تسهیل فرآیند طراحی دارو و مواد جدید مفید باشند.