استخراج مشتقات گرافنی از معدن گرافیت

شرکت آلاباما گرافیت اعلام کرد که موفق به استخراج مشتقات گرافنی از معدن آلاباما شده است. این ترکیبات که در واقع گرافیت لایه نازک هستند کاربردهای متعددی در صنعت دارند.

شرکت آلاباما گرافیت (Alabama Graphite) اعلام کرد که موفق به کشف انواع جدیدی از مشتقات گرافنی طبیعی در معدن کووسا (Coosa) شده است. این مشتقات شامل گرافن ۲-۵ لایه و ۲-۱۰ لایه است. این محصولات با استفاده از فرآیند مقرون به صرفه‌ای که پیشتر توسط این شرکت برای استخراج گرافن مورد استفاده قرار گرفته، به دست می‌آیند. این مشتقات گرافنی به دلیل داشتن ویژگی‌های مکانیکی، نوری، الکتریکی و گرمایی منحصر به فرد، ارزش بسیاری دارند. این کار به رهبری نیتین چوپرا، استادیار دانشگاه آلاباما، و با استفاده از حمایت مالی این شرکت انجام شده است.
چوپرا می‌گوید: «مشتقات گرافنی کاربردهای متعددی در بخش مدیریت گرمایی، پوشش‌ها، ذخیره‌سازی انرژی، فیلم‌های رسانای شفاف، جوهرهای رسانا، الکترونیک ساختاری و حسگری دارند.»
علاقه‌ زیادی نسبت به مشتقات گرافیتی با ضخامت کم وجود دارد. تحقیقات اخیر نشان داده است که پتانسیل‌های کاربردی این مواد (گرافیت/گرافن) در صنعت بسیار زیاد است و با تغییر ضخامت این مواد، خواص آن‌ها تغییر می‌کند. این وابستگی به ضخامت در گرافن سنتزی هم دیده می‌شود اما از انجایی که در سنتز گرافن چالش‌هایی وجود دارد، استفاده از گرافن طبیعی می‌تواند مشکلات تولیدی این محصول را کاهش دهد.
در حال حاضر بزرگترین چالش تولید گرافن، یافتن روشی ارزان برای تولید انبوه آن است. اکنون CVD، لایه‌برداری و روش‌های مکانیکی-شیمیایی برای تولید گرافن استفاده می‌شود.
رون روندا، مدیرعامل شرکت آلاباما گرافیت، می‌گوید: «ما از این که این مشتقات جدید گرافنی را در معدن آلاباما یافتیم خوشحالیم. در حال حاضر روی استخراج انبوه این مشتقات کار می‌کنیم.»
گرافیت‌های لایه نازکی که این شرکت ارائه می‌کند به قدری نازک است که می‌توان با میکروسکوپ الکترونی عبوری (TEM) آن را مشاهده کرد، در حالی که گرافیت معمولی  در زیر این میکروسکوپ، تیره دیده می‌شود.