تولید LED با نقاط کوانتومی سیلیکونی

محققان ژاپنی با استفاده از نقاط کوانتومی سیلیکونی موفق به ساخت LED هیبریدی شدند که عملکرد بسیار بالاتری نسبت به LEDهای رایج دارد. دانسیته توان نوری و جریان عبوری از این LED به ترتیب ۲۸۰ و ۳۵۰ برابر بیشتر از ادوات روشنایی ۶ ولتی پیشین است. مساحت مفید فعال

کن ایچی سایتو از دانشگاه هیروشیما و همکارانش اخیراً مقاله‌ای با عنوان White-blue electroluminescence from a Si quantum dot hybrid light-emitting diode در نشریه Applied Physics Letters منتشر کردند که در آن جزئیاتی درباره ساخت LED حاوی نقاط کوانتومی سیلیکونی ارائه شده است.
این LED می‌تواند نسل جدید ادوات روشنایی انعطاف‌پذیر را به وجود آورد، این LED  می‌تواند رنگ سفید و آبی منتشر کند. نقاط کوانتومی سیلیکونی با استفاده از یک روش بسیار ساده تولید می‌شوند. این گروه تحقیقاتی یک روش سنتز مبتنی بر محلول و در دمای محیط برای این کار ارائه کرد. در این پروژه، پلیمری رسانا و یک محلول نقاط‌کوانتومی سیلیکونی روی سطح زیرلایه شیشه‌ای قرار داده می‌شود. دانسیته توان نوری و جریان عبوری از این LED به ترتیب ۲۸۰ و ۳۵۰ برابر بیشتر از ادوات روشنایی ۶ ولتی پیشین است.
مساحت مفید فعال روی این LED چهار میلیمتر مربع و ۴۰ برابر بیشتر از LEDهای تجاری بوده و ضخامت آن‌ها نیز ۰٫۵ میلیمتر است. سیتو می‌گوید: «LEDهای مبتنی بر نقاط کوانتومی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. این نقاط، نسل جدیدی از LEDها هستند. هر چند که برای تجاری‌سازی این ادوات هنوز نیاز به تحقیقات بیشتری است با این حال مزایای این نوع LEDهای هیبریدی کاملاً مشخص شده است.»
نقاط کوانتومی نیمه‌هادی موادی هستند که می‌توانند تمام طیف رنگی را ایجاد کنند. این کار با تغییر ابعاد نقاط کوانتومی انجام می‌شود. نقاط کوانتومی توجه بسیاری از صنایع را به خود جلب کرده است. با این مواد می‌توان نسل جدیدی از ادوات روشنایی نظیر LEDها را تولید کرد.