بهبود نانوجاذب نفتی مبتنی بر گرافن

شرکت دایرکتا پلاس (Directa Plus) درصدد بهبود نانوجاذب مبتنی بر گرافن خود است. این محصول برای زدایش آلودگی‌های نفتی از آب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شرکت دایرکتا پلاس (Directa Plus) در هجدهمین فروم اکو اینوویشن، از پروژه GEnIuS رونمایی کرد. این پروژه مربوط به تولید محصول مبتنی بر گرافن بوده که قادر به زدایش هیدروکربن‌ها از آب و خاک آلوده است.
این فروم با عنوان « Boosting competitiveness and innovation» توسط اتحادیه اروپا در تاریخ‌های ۲۰ و ۲۱ ماه می ۲۰۱۵ در بارسلونا برگزار شد. هدف اصلی از این فروم، ارائه آخرین پیشرفت‌ها در نوآوری‌های محیط‌زیست است. این فروم به دنبال ایجاد ارتباط میان مخترعان با مشکلات و چالش‌های زیست محیطی است. دایرکت پلاس در جلسه‌ای با عنوان « Best of Eco-innovation: project success stories» به ارائه پروژه GEnIuS پرداخت.
جاذب‌های محیط زیست از سوی کمیسیون اروپا به عنوان بهترین پروژه در حوزه نوآوری محیط‌ زیست انتخاب شده است. دایرکتا پلاس روی ساخت جاذب‌های محیط‌ زیست کار می‌کند تا بتواند آلاینده‌های روغنی را از آن بزداید. همچنین این شرکت به دنبال حذف مواد سمی و قابل اشتعال از محیط‌ زیست بوده و قصد دارد تا روغن جذب شده را دوباره بازیافت کند.
تولید محصولات جاذب روغن مبتنی بر گرافن که با نام تجاری Grafysorber ارائه می‌شود، در این پروژه بهینه‌سازی شده است. در حال حاضر وزارت محیط زیست ایتالیا این محصول را برای استفاده در فرآیند زدایش نفت از آب دریا تأیید کرده است.
Grafysorber اولین بار توسط یک شرکت رومانیایی مورد استفاده قرار گرفت که با آن ۳۰ هزار متر مکعب آب آلوده به هیدروکربن‌های نفتی جمع‌آوری شد. جیولیو سیزارو، مدیرعامل شرکت دایرکت پلاس، می‌گوید: «Grafysorber حاوی نانوساختارهای کربنی است که با استفاده از آن مواد نفتی از آب زدوده می‌شود. ترکیبات نفتی جداشده، در قدم بعد در آسفالت و برخی محصولات مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت‌ها می‌توانند با استفاده از این فناوری از مواد آلاینده در طبیعت مجددا استفاده کنند.»
دایرکتا پلاس در سال ۲۰۰۵ تأسیس شده است.