انتشار داده‌های جدید در زمینه نانومواد توسط OECD

کارگروه نانومواد تولیدی سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی، انتشار داده‌های جدید مربوط به ۱۱ نانوماده را آغاز کرده است.

کارگروه نانومواد تولیدی سازمان توسعه و همکاری‌های اقتصادی (OECD WPMN)، انتشار داده‌های جدید مربوط به ۱۱ نانوماده را آغاز کرده است. OECD از ۹ ژوئن سال ۲۰۱۵ میلادی در شهر هلسینکی، انتشار اطلاعات مربوط به مخاطرات ۱۱ نانوماده ذیل را در قالب IUCLID (پایگاه داده یکپارچه و بین‌المللی مواد شیمیایی) آغاز کرده است.
فولرین؛ نانولوله‌های کربنی تک‌دیواره؛ نانولوله‌های کربنی چنددیواره؛ نقره؛ طلا؛ دنریمرها؛ دی‌اکسید سیلیکون؛ نانوخاک رس؛ دی‌اکسید تیتانیوم؛ دی‌اکسید سریم؛ و اکسید روی، ۱۱ نانوماده‌ای هستند که اطلاعات مربوط به مخاطرات آنها در قالب IUCLID ارائه شده است.
اطلاعات جدید حاصل یک برنامه تجربی است که در چارچوب آن، نانوموادی که دارای ارزش تجاری بودند، مورد استفاده قرار گرفتند تا نتایج حاصل از ۷۸۰ مطالعه‌ی مربوط به خواص ذاتی آن‌ها مشخص شوند. در حال حاضر این تلاش، برای اصلاحیه‌های خاص مربوط به آیین‌نامه‌های آزمایش، درون‌دادهای مهمی دربرداشته و داده‌های سم‌شناسی ویژه نانومواد مختلفی ایجاد شده است. این امر، مبنای فعالیت‌های ارزیابی ریسک نانومواد خواهد شد.
به گفته گریت دان‌ست، مدیر اجرایی آژانس شیمیایی اروپا (ECHA)، «چنین داده‌هایی نه تنها برای پروژه‌های تحقیقاتی در حال انجام و فعالیت‌های بین‌المللی استفاده می‌شوند، بلکه به شفافیت اطلاعات ایمنی نانومواد کنونی موجود در بازار نیز کمک می‌کنند».
ECHA به طور فعال در فعالیت‌های OECD مشارکت داشته و عضو کارگروه راهبری آزمایش و ارزیابی نانومواد تولیدی است. داده‌های منتشر شده، توسط نمایندگان مختلف صنعت و در چارچوب گروه راهبری مذکور توسعه یافته و ارائه شده‌اند. این برنامه آزمایش در سال۲۰۰۷ میلادی آغاز و در چارچوب آن، آزمایش‌های خاص مربوط به سلامت انسان و محیط زیست مرتبط با نانومواد تولیدی انجام شدند.