نانوزیست‌حسگری برا دقت بالا برای شناسایی بیماری

محققان برزیلی موفق به ساخت نانوزیست‌حسگری برای شناسایی بیماری‌ها مختلف شدند. این نانوابزار می‌تواند با دقت‌های نانومقیاس وجود زیست‌مولکول‌های مختلف را شناسایی کند.

شناسایی زودهنگام سرطان و برخی بیماری‌های عصبی نظیر MS می‌تواند با ابزاری که محققان به تازگی طراحی کرده‌اند انجام شود. پژوهشگران دانشگاه فدرال ساوکارلوس در برزیل با همکاری محققانی از چند دانشگاه دیگر این کشور اقدام به ساخت حسگری برای شناسایی فلزات سنگین و باکتری‌ها کرده‌اند.
فابیو دلیما لایت، از محققان این پروژه، می‌گوید: «این حسگر از حساسیت بالایی برخوردار بوده و با همکاری آلبرتو لوئیس داریو ساخته شده است. ما موفق به افزایش حساسیت این حسگر و رساندن آن به مقیاس نانومتری شدیم.»
این زیست‌حسگر از یک نانوپیمایشگر سیلیکونی ساخته شده که ثابت الاستیک آن در مقیاس مولکولی است. این نانوپیمایشگر قابلیت جفت شدن با آنزیم، پروتیئن و دیگر مولکول‌ها را داراست.
زمانی که مولکول با هدف مورد نظر (آنتی‌بادی یا آنتی‌ژن) برخورد می‌کند، پیمایشگر خم می‌شود، با این کار می‌توان فرآیند تماس دو مولکول را رصد کرد.
لایت می گوید: «ما کار را با شناسایی آفت‌کش‌ها و فلزات سنگین شروع کردیم. در حال حاضر به دنبال آزمایش این دستگاه برای استفاده در شناسایی بیماری‌های عصبی هستیم. در این مسیر از همکاری با مراکز تحقیقاتی و بیمارستان‌ها بهره می‌بریم.»
یکی از انگیزه‌های محققان برای حرکت از شناسایی فلزات سنگین به سوی شناسایی آنتی‌بادی‌ها، وجود مشکلاتی در مسیر شناسایی زودهنگام بیماری‌هایی نظیر سرطان است. این نانوابزار می‌تواند به بیماران در شناسایی سریع بیماری کمک کرده و احتمال تشخیص غلط بیماری را کاهش دهد.
در این روش بسیار ساده یک قطره از خون بیمار روی یک شیشه آزمایش قرار داده و با نانوزیست‌حسگر وجود بیماری مورد بررسی قرار می‌گیرد. لایت می‌گوید: «اگر بیماری MS در مراحل اولیه باشد ما می‌توانیم آن را به خوبی مدیریت کنیم.» سهولت این روش به دلیل اساس و مکانیسم مورد استفاده در این زیست‌حسگر است. 

نتایج این پژوهش در قالب مقاله‌ای در نشریه IEEE Sensors Journal منتشر شده است.