ترکیب ویروس با فسفولیپید برای ساخت نانوروبات هوشمند

سایت فناوری های همگرا (NBIC) – محققان با پوشش‌دهی سطح ویروس با فسفولیپید اقدام به ساخت نانوابزاری برای مبارزه با بیماری کردند. این ابزار همانند یک نانوروبات هوشمند عمل می‌کند. نتایج این پژوهش مسیر ساخت نانوروبات‌های هوشمند مبتنی بر DNA را هموار کرده و امک

به گزارش سایت فناوری های همگرا (NBIC)، محققان دانشگاه هاروارد اخیراً با الهام از طبیعت عملکردی ویروس، اقدام به ساخت نانوابزار مبتنی بر DNA کردند که می‌تواند در برابر سیستم دفاعی بدن خود را مصون دارد. نتایج این پژوهش می‌تواند دانشمندان را در مسیر ساخت نانوروبات‌های هوشمند مبتنی بر DNA یاری کند؛ نانوروبات‌هایی که برای تشخیص زودهنگام سرطان می‌تواند به کار گرفته شود.

 ویلیام شیح از محققان این پروژه می‌گوید: «ما در حال تقلید از ویروس‌ها هستیم تا بتوانیم روش‌های درمانی جدیدی ارائه کنیم.»
استفاده از راهبرد پنهان شدن در یک غلاف می‌تواند برای ساخت حاملین مصنوعی موسوم به پروتوسل به کار رود. از این حاملین می‌توان به عنوان زیست‌حسگر برای شناسایی پاتوژن‌ها در مواد شیمیایی، غذا و آب استفاده کرد.
DNA ماده حامل اطلاعات ژنتیکی است که از آن به عنوان واحد سازنده مواد دیگر نیز می‌توان استفاده کرد. با استفاده از اوریگامی DNA امکان تولید ساختارهای دو یا سه بعدی وجود دارد به طوری که می‌توان ساختارهای تا شده یا ورقه‌ای از DNA تولید کرد.
این گروه تحقیقاتی این DNAها را به شکل تغییر شکل دادند که نانوابزاری ایجاد شد که می‌توان از آن به عنوان ماشین مولکولی استفاده کرد. محققان این پروژه در حال شکل‌دهی به DNA برای ایجاد روبات‌های بسیار کوچک هستند. این روبات‌ها می‌توانند عمل خاصی را انجام داده یا نسبت به محیط خارجی پاسخ از پیش تعیین شده‌ای ایجاد کنند.
نانوابزارهای DNA می‌توانند برای درمان یا شناسایی بیماری‌ها استفاده شوند. این نانوابزارها قادراند به مدت طولانی زنده بمانند تا وظیفه خود را انجام دهند.
پژوهشگران با استفاده از فسفولیپید سطح این ویروس‌ها را پوشش داده تا این سطح دارای جنسی شبیه دیواره سلولی شود. بنابراین سیستم ایمنی بدن نسبت به این ویروس عکس‌العمل نشان نمی‌دهد.
نتایج این پژوهش در نشریه ACS Nano منتشر شده است.