پوشش‌دهی باکتری با نانوذرات برای ساخت واکسن خوراکی

سایت NBIC: محققان سنگاپوری با پوشش‌دهی باکتری‌ها موفق به ساخت ترکیبی شدند که می‌تواند نقش داروی خوراکی ضدسرطان را ایفا کند. این باکتری‌ها به دلیل داشتن پوششی از جنس نانوذرات می‌توانند از سیستم گوارشی به سلامت عبور کنند.

به گزارش سایت فناوری های همگرا (NBIC): یافته‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که می‌توان با دستکاری باکتری، واکسن ضد سرطان تولید کرد. این واکسن، سیستم ایمنی بدن را بر علیه سلول‌های سرطانی تحریک می‌کند. این روش ایمنی‌درمانی ترفند بسیار مناسبی برای ساخت نانوداروی ضد سرطان است چرا که معده و روده مکان مناسبی برای DNA نبوده و نمی‌توان DNA را به سلامت از این اندام‌ها عبور داد تا به جریان خون برسد. بنابراین ساخت داروی خوراکی حاوی DNA چالش‌های زیادی به همراه دارد.
اخیراً محققان سنگاپوری با همتایان چینی خود موفق به ساخت باکتری دارای پوشش نانوذرات شدند که می‌تواند نقش واکسن DNA را به خوبی ایفا کند. یونان پینگ از دانشگاه صنعتی نانیانگ و گوپینگ تانگ از دانشگاه ژجیانگ در مصاحبه‌ای با رسانه مدیکال اکسپرس اعلام کردند که در حین کار روی این پروژه دریافتند که دو مشکل اصلی در مسیر ساخت واکسن خوراکی ضد سرطان وجود دارد؛ پاسخ سیستم ایمنی بدن که مانع عملکرد باکتری می‌شود و محیط اسیدی معده و روده.
این گروه برای حل این مشکل، باکتری را با نانوذرات پوشش دادند و در نهایت نشان دادند که این پوشش می‌تواند باکتری را به سلامت از سیستم ایمنی بدن عبور دهد. این پوشش با ایجاد یک لایه بافر فیزیکی که حاوی مقادیر زیادی از پروتون است، موجب دفع اثر مخرب گلبول‌های سفید خون می‌شود.
پینگ می‌گوید: «عامل ایمنی‌ بدن یکی از دلایل عدم موفقیت درمان‌های بالینی است. اخیراً مشخص شده است که چگونه سلول‌های سرطانی از چنگ سیستم ایمنی بدن می‌گریزند. شناخت این مکانیسم به محققان کمک کرد تا ایده جدیدی برای تولید واکسن ضدسرطان ارائه کنند؛ واکسنی که هم خوراکی و هم مبتنی بر ایمنی‌درمانی باشد. ما انتظار داریم طی ۳ تا ۵ سال آینده این نوع واکسن خوراکی وارد آزمایش‌های بالینی شود.»

نتایج این پژوهش در نشریه Nano Letters منتشر شده است.