استقبال صنعتگران از فناوری‌های عرضه شده در غرفه فناوری نانو در نمایشگاه آب

آخرین دستاوردهای فناوری نانو در یازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران به نمایش گذاشته شد و مورد استقبال صنعتگران و بازدیدکنندگان نمایشگاه قرار گرفت.

محصولات و فناوری‌های عرضه شده در غرفه فناوری نانو در این نمایشگاه در ادامه به صورت اجمالی معرفی می‌گردد:

۱-    دستگاه تصفیه آب و پساب با استفاده از سیستم نانوفیلتراسیون غشایی به روش هارمودینامیکی:
این محصول ساخت شرکت آب روبش مهسار است. دستگاه تصفیه پساب صنعتی نانو غشایی‌هارمودینامیک، دستگاهی است که با به وجود آوردن تنش در سطح سیال مانع ایجاد گرفتگی (Fouling) بر سطح غشای نانویی گردیده و دسترسی آسان مولکول‌های آب به سطح غشا را موجب می‌گردد. آب عبور کرده از منافذ نانویی، فاقد آلودگی‌های محلول و نامحلول بوده و آلودگی‌های مذکور با جریان لامینار آب به خروجی بخش فشرده‌شده هدایت گردیده و به منبع برگشتی می‌ریزد. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به عدم نیاز به زمین و فضای بزرگ، بهبود تولید در صنایع کشاورزی و بهبود کیفیت آب شرب و صرفه جویی انرژی به میزان ۳۵% در مقایسه با مشابه خارجی اشاره نمود. کاربردها:
•    تصفیه آب‌های کشاورزی و انواع آب‌های آلوده صنعتی
•    تولید آب آشامیدنی
•    تصفیه شیرابه زباله
•    تصفیه انواع پساب‌های صنعتی و شیمیایی
•    تصفیه انواع پساب‌های میکروبی و زیستی مربوط به بیمارستان‌ها و شرکت‌های داروسازی

۲-    غشاهای سرامیکی نانوساختار
این محصول توسط شرکت دانش پژوهان صنعت نانو در نمایشگاه ارائه گردید. در بسیاری از موارد تصفیه آب و پساب‌های صنعتی با استفاده از غشاء‌های سرامیکی صورت می‌گیرد. غشاء‌های سرامیکی در فرایند‌های متفاوت ماکروفیلتراسیون (MF)، الترافیلتراسون (UF) و نانوفیلتراسیون (NF) امکان پذیر است که با عبور آب آلوده از غشاء، آب از منافذ غشاء عبور کرده و مانع از عبور آلاینده ها می‌شود. برطرف نمودن بسیاری از مسائل زیست محیطی در خصوص پساب‌های صنعتی تولید شده، بازیافت آب مصرفی صنایع مختلف به عنوان راهکار استراتژیک برای حل بحران کم آبی کشور از ویژگی‌های این محصول می‌باشد. کاربردها:
•    استفاده در  صنعت آب و فاضلاب، صنایع لبنی، صنایع دارویی، صنایع غذایی
•    استفاده در صنایع پتروشیمی، صنایع نفت، صنایع گاز، صنایع فولاد
•    امکان تصفیه پساب و بازیافت آب واحدهای صنعتی
۳-    نانو فیلتر تصفیه آب خانگی و دستگاه تصفیه آب دستی lifesaver:

این محصول متعلق به شرکت سپنتا پلیمر شریف است. فیلتر اصلی در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی فیلتر اسمز معکوس RO است که هر سال یکبار نیاز به تعویض دارد. این فیلتر با استفاده از فناوری غشاهای نانوفیلتراسیون، املاح موجود و مواد مضر را از آب آشامیدنی جدا می کنند. دستگاه تصفیه آب Lifesaver بر اساس تکنولوژی تصفیه آب غشایی با ساختار نانو حفره عمل می‌کند. به این صورت که جریان آب کثیف و یا فاضلاب از یک غشا عبور داده می‌شود و ویروس‌ها، باکتری‌ها، ذرات جامد و مواد زائد از جریان آب حذف شده و آب قابل شرب تولید می‌شود. تمامی نیروی لازم برای عبور آب از فیلتر به صورت دستی تامین می‌گردد. از ویژگی‌های این محصول می‌توان کاهش یون‌های مضر موجود در آب آشامیدنی نظیر نیترات و آرسنیک، عدم نیاز به انتقال آب از طریق پمپ‌های فشار بالا و استفاده از برق و نیز حجم کم و قابلیت حمل توسط یک نفر را نام برد. کاربردها:
•    استفاده جهت تصفیه آب خانگی و نیمه صنعتی
•    استفاده در مناطق روستایی دور افتاده، خشک و بی‌آب که دسترسی به شبکه انتقال آب ندارند.
•    استفاده توسط سازمان‌های امدادی، نیروهای نظامی، جنگل‌بانان و ورزشکاران جهت استفاده در شرایط بحرانی و سخت

۴-    سامانه‌های نانو کاویتاسیون جهت آرسنیک زدایی و الکترودیالیز انتخابی جهت نیترات زدایی از آب آشامیدنی
این محصولات توسط شرکت پیام‌آوران نانوفناوری فردانگر در نمایشگاه صنعت آب ارائه گردید. در این واحد با ورود آب با ظرفیت ۳۰ لیتر در ثانیه به راکتورهای کویتاسیون بخش زیادی از ترکیبات آرسنیک و دیگر فلزات سنگین موجود در آب شکسته و اکسیدهای فلزی با ظرفیت‌های بالاتر را تشکیل می‌دهد. در مرحله بعد به منظور حذف یون آرسنیک پنج ظرفیتی، آب وارد بستر جاذب‌های آلومینای فعال می‌شود. همچنین جهت حذف نیترات، عبور جریان از یک سری از غشاهای آنیونی و کاتیونی موجب حرکت یون نیترات از طریق غشاهای تبادل آنیونی مخصوص نیترات به سمت آند می‌شود. با حرکت یون نیترات به سمت آند این یون‌ها از غشاهای کاتیونی عبور نمی‌کنند در نتیجه در آن نقطه به دام افتاده، وارد جریان پساب حاوی نیترات می‌شوند. از ویژگی‌های این محصولات می‌توان به کاهش یون آرسنیک موجود در آب به زیر حد مجاز استاندارد ppb 10، کاهش حدوداً ۹۰% یون نیترات و بازیابی ۹۵% آب اشاره نمود. کاربردها:
•    تصفیه آب حاوی یون آرسنیک بیشتر از حد مجاز استاندارد به منظور دست یابی به آب آشامیدنی یا کشاورزی
•    تصفیه آب حاوی نیترات بیشتر از حد استاندارد به منظور دست یابی به آب آشامیدنی یا کشاورزی
•    استفاده از نانوکویتاسیون در تولید امولسیون آب- مازوت

۵-    فناوری پلاسمای سرد
سیستم تصفیه پساب صنعتی برپایه پلاسما با ایجاد میکرو جرقه‌ها (میکرواسپارک) توسط تخلیه الکتریکی  نانوثانیه‌ای در محیط پساب، حبابهایی در ابعاد نانو و میکرومتری جهت ایجاد کویتاسیون به وجود می‌آورد. واپاشی حباب‌ها باعث ایجاد دمای بالای موضعی میگردد. با واپاشی الکترون‌ها و یون‌های ایجاد شده در حباب، انواع رادیکال‌های اکسید کننده قوی و گندزدا تشکیل شده که در نهایت باعث ایجاد لخته و رسوب و جداسازی آن‌ها به صورت جامد قابل می‌گردد. از مزایای این فناوری در حوزه آب می‌توان به حذف فلزات سنگین از پساب و تصفیه خانه‌های آب شرب شهری، حذف کلیه میکرواورگانیسم‌ها، حذف بیش از ۸۰% مواد رنگینه و رنگ دانه‌ها و نیز کاهش BOD و COD به میزان ۸۰% اشاره نمود. کاربردها:
•    کارخانجات دارای پساب صنعتی و نیازمند پیش تصفیه برای ورود پساب به تصفیه خانه
•    کلیه تصفیه خانه ها برای کاهش نیاز به استفاده از مواد شیمیایی و کاهش هزینه‌ها.
•    تصفیه پساب‌ پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌های کشور.
•    حذف مواد نفتی از سطح دریاها و مناطق نزدیک به پایانه های نفتی روی دریا

همچنین علاوه بر محصولات فوق، گزارش‌ها و کتابچه‌هایی جهت آشنایی بیشتر صنعت‌گران و فعالان حوزه صنعت آب و فاضلاب با فناوری نانو و کاربردهای آن در این حوزه بین صنعت‌گران و مخاطبین نمایشگاه توزیع گردید که لیست آن در ادامه مشاهده می‌گردد
(جهت دریافت و مطالعه محتوای مورد نظر بروی آن کلیک نمایید):

۱٫    کتابچه محصولات فناوری نانو ساخت ایران در صنعت آب و فاضلاب
۲٫    بهره گیری از جاذب‌های نانو برپایه آئروژل‌ها در حذف آلاینده‌های نفتی و تصفیه پساب‌های صنعتی
۳٫    تصفیه آب با استفاده از غشاء پلیمری نانوفیلتراسیون
۴٫    سیستم یون زدایی خازنی (CDI)
5.    میکرو/نانو کاویتاسیون در صنعت آب و فاضلاب
۶٫    تصفیه آب با استفاده از غشاء سرامیکی نانوفیلتراسیون
۷٫    کاربرد فناوری نانو در تولید لوله‌های بی صدای فاضلاب
۸٫    کاربرد فناوری نانو در عایق‌های رطوبت
۹٫    کاربرد فناوری پلاسما در تصفیه آب

در این نمایشگاه بیش از ۳۰۰ تقاضای صنعتی در غرفه فناوری نانو به ثبت رسید که توزیع این تقاضاها در زیر مشاهده می‌گردد:
 

filereader.php?p1=main_82161242827b703e6

همچنین غرفه فناوری نانو در نمایشگاه صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران مورد بازدید مسئولان این حوزه قرار گرفت. جناب آقای مهندس ستار محمودی قائم مقام وزیر نیرو، جناب آقای مهندس علی اکبر مهاجری معاون تحقیقات و منابع انسانی وزارت نیرو و جناب آقای حمیدرضا جانباز مدیر عامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور از غرفه فناوری نانو بازدید نموده و از نزدیک با آخرین دستاوردهای فناوری نانو در حوزه صنعت آب آشنا شدند.

لازم به ذکر است که یازدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران از تاریخ ۳ الی ۷ مهرماه در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار گردید.