استفاده از نانوسیم نقره برای ساخت پیل‌های خورشیدی لایه نازک

شرکت اتریشی کریستالسول برای تولید فیلم‌های فتوولتائیک خود از نانوسیم نقره شرکت کامبریوس استفاده کرده است. با استفاده از این نانوسیم‌ها کارایی پیل خورشیدی لایه نازک افزایش می‌یابد.

کریستالسول (crystalsol) یکی از شرکت‌های نوآور در حوزه فیلم‌های انعطاف‌پذیر فتوولتائیک در اتریش است. کامبریوس تکنولوژیز (Cambrios Technologies) نیز یکی از شرکت‌های فعال در بخش نانوسیم‌های نقره در کالیفرنیا است. کریستالسول اخیرا اعلام کرده که موفق به تولید پیل‌های خورشیدی انعطاف‌پذیر چاپی با استفاده از فناوری نانوسیم کامبریوس شده است.
قرار است پیل‌های خورشیدی از خط تولید شرکت کریستالسول به مشتریانی که حجم مصرف کمی دارند منتقل شود. کریستالسول انتظار دارد که در آینده نزدیک انتقال در حجم بالا برای مشتریان پرمصرف آغاز شود.
رامان سید مدیرعامل شرکت کریستالسول می‌گوید: « فناوری پیل خورشیدی چاپی ما کارایی بالایی داشته و بسیار نازک، سبک و انعطاف‌پذیر است. با این پیل خورشیدی لایه نازک می‌توان سطوح مختلف را به پیل خورشیدی مجهز کرد و از آن در حوزه‌های مختلف استفاده نمود. نانوسیم‌های تولید شده توسط شرکت کامبریوس به ما کمک می‌کند تا به سوی ساخت پیل‌های خورشیدی چاپی با کارایی بالا و هزینه کم حرکت کنیم. با این کار قدرت رقابت‌پذیری ما در بازار افزایش می‌یابد.»
ماژول فتوولتائیک لایه نازک شرکت کریستالسول با استفاده از فرآیند رول به رول تولید شده و خروجی بالایی نیز دارد. با این بهبود در فرآیند تولید می‌توان انتظار داشت که طی ۱۸ ماه آینده این شرکت بتواند به تولید انبوه برسد.
جان لمونچک مدیرعامل شرکت کامبریوس می‌گوید: « تمام انرژی‌ها در صنعت پیل‌های خورشیدی لایه نازک به سوی کاهش هزینه تولید و افزایش کارایی است. این دو شرکت با همکاری هم قصد دارند فناوری تولید پیل‌های فتوولتائیک را تسریع کنند.»
کریستالسول یکی از شرکت‌های پیشرو در فناوری پیل خورشیدی است که فیلم‌های فتوولتائیک با هزینه کم و مزایای بالا تولید می‌کند. این فیلم‌ها که ممکن است مات یا نیمه شفاف باشند را می‌توان برای ساخت پنجره‌ها، سایبان‌ها و پشت بام استفاده کرد و آنها را برای شارژ ادوات الکترونیکی نظیر موبایل به کار گرفت.