نمایش‌ توانمندی تولیدکنندگان نانومواد در هشتمین جشنواره نانو

۱۲ شرکت فعال در زمینه تولید نانومواد با هدف ارائه فناوری و محصولات خود در هشتمین جشنواره فناوری نانو حضور پیداکرده‌اند.

شرکت بسپار پیشرفته‌ی شریف، با استفاده از درصدهای بسیار پایینی از مواد افزودنی در فرایند آمیزه‌سازی٬ پاکت‌های بسته‌بندی ساپک (Sapack) را تولید کرده و در هشتمین جشنواره نانو ارائه کرده است.
به گفته مدیر این شرکت، این پاکت‌ها میزان هدر رفت و ضایعات محصولات غذایی و کشاورزی را در حین نگهداری و انتقال آن‌ها به مقصد به مقدار چشمگیری کاهش می‌دهد. این محصولات وظیفه‌ی کنترل فضای داخل ظروف بسته‌بندی در برابر نفوذ گازهایی نظیر اکسیژن، دی اکسید کربن و اتیلن را دارد. همچنین کنترل رطوبت و جلوگیری از رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها درون پاکت‌ از دیگر قابلیت‌های محصولات ساپک است.
گفتنی است، بسته‌بندی ساپک تا کنون برای بسته‌بندی خشکبار، گوشت و مرغ و نیز بسته بندی پسته‌ی تازه به صورت موفقیت‌آمیزی استفاده شده است.

پیش ماده‌های پروسکایت، محلول‌های کلوئیدی، الکترولیت سلول‌های خورشیدی رنگدانه‌ای، شیشه رسانا، پلیمرها و مواد آلی انتقال‌دهنده حفره، خمیرهای لایه‌نشانی (Paste) و جوهرهای هادی نیز از جمله محصولاتی است که شرکت شریف سولار در این جشنواره جهت معرفی ارائه کرده است.

گرانول پلی‌پروپیلن حاوی نانوذرات نقره با خاصیت آنتی باکتریال محصول شرکت رامو آلیبرت نیز گرانول‌هایی تولیدی از جنس پلی پروپیلن‌اند که نانوذرات نقره در آن دیسپرس شده است و بدیل حضور نانو ذرات نقره محصول نهایی دارای خاصیت آنتی باکتریال است. از جمله کاربردهای این محصول می‌توان به  استفاده در قطعات، نخ و منسوجات از جنس پلی پروپیلن اشاره کرد.

نانو ذرات خاک رس از دیگر محصولات ارائه شده در هشتمین جشنواره فناوری نانو است که توسط شرکت تامین نانو ساختار آویژه تولید می‌شود. بهبود خواص مکانیکی در کاربردهای مختلف مانند کامپوزیت، پلیمر، رنگ و رزین و ساخت پوشش‌های نانوکامپوزیتی مقاوم در برابر حرارت، شعله، تشعشع و آلودگی‌های شیمیای مانند روکش کابل‌ها از جمله کاربردها و ویژگی‌های این نانومواد است.
 
همچنین شرکت‌های تولیدی میکرو نرم‌افزار، واکنش صنعت پارت، کربن تار آرا، کاوا صنعت پایور، کیمیا صنعت امیرکبیر و شرکت آوینا از دیگر شرکت‌های حاضر در بخش نانو مواد ‌هشتمین جشنواره فناوری‌نانو هستند.