هفت کارگاه تخصصی در دومین روز نمایشگاه نانو برگزار شد

در دومین روز از هشتمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو، هفت کارگاه آموزشی با عنوان‌های؛ آشنایی با دستگاه پراش سنج اشعه ایکس(XRD)، اصول و کاربرد طیف سنجی SAXS (تئوری و مورد کاوی)، اصول و کاربرد طیف سنجی‌های رامان و FTIR در شناسایی نانومواد، آشنایی با ثبت اخ

در دومین روز برگزاری هشتمین جشنواره و نمایشگاه فناوری نانو، هفت کارگاه آموزشی با عنوان‌های؛ آشنایی با دستگاه پراش سنج اشعه ایکس(XRD)، اصول و کاربرد طیف سنجی SAXS (تئوری و مورد کاوی)، اصول و کاربرد طیف سنجی‌های رامان و FTIR در شناسایی نانومواد، آشنایی با ثبت اختراع خارجی و PCT، اصول و کاربرد SPM شامل AFM و STM(تئوری و مورد کاوی)، مراحل صادرات کالا و روش‌های پرداخت بین‌المللی، و آشنایی با نشان انطباق محصول اروپا CE برگزار شد.

آشنایی با دستگاه پراش سنج اشعه ایکس(XRD)
این کارگاه با هدف آموزش دانشجویان تحصیلات تکمیلی و محققان نانومواد توسط محمد جعفر مولایی، عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی برگزار شد.
در این کارگاه مطالبی تحت عنوان مبانی پراش ایکس، تحلیل داده‌ها، اندیس‌گذاری پیک‌ها، محاسبات کرنش‌های ساختاری، اندازه کریستالیت‌ها، آنالیز فازی و خطاهای دستگاهی و شیوه ارزیابی آنها بیان شد.

اصول و کاربرد طیف سنجی SAXS (تئوری و مورد کاوی)
در این کارگاه سرفصل‌هایی از جمله اصول و مبانی دستگاه طیف سنج SAXS، معرفی تئوری این دستگاه و زمینه‌های کاربرد آن توسط دکتر ندا فعال نظری، کارشناس آزمایشگاه کفا مطرح شد.

اصول و کاربرد طیف سنجی‌های رامان و FTIR در شناسایی نانو مواد
این کارگاه با هدف آشنایی با تئوری و کاربردهای دستگاه طیف سنج رامان توسط دکتر سمیه فردین دوست، محقق پسادکتری برگزار شد.
در این کارگاه مقدمه‌ای بر آشنایی با دستگاه رامان و همچنین چگونگی تحلیل داده‌های آزمایشگاهی مورد بحث قرار گرفت.

آشنایی با ثبت اختراع خارجی و PCT
این کارگاه توسط دکتر امیرحسین برنایی مدیرعامل شرکت ایده‌سازان عصر آفتاب و با هدف ارتقاء سطح شرکت کنندگان در زمینه مالکیت فکری برگزار گردید.
آشنایی با ثبت پتنت خارجی و همچنین آشنایی با روش‌های جست و جو و ثبت پتنت در اروپا از محورهای مطرح شده در این کارگاه است.

اصول و کاربرد SPM  شامل AFM  و STM (تئوری و مورد کاوی)
این کارگاه توسط مهندس پروین هادیان، مسئول آزمایشگاه نانو پژوهشکده بیوتکنولوژی فناوری با هدف معرفی و آموزش میکروسکوپ پروبی روبشی برگزار شد.
آشنایی با روش‌های مختلف آنالیز سطح بویژه آنالیز میکروسکوپی و میکروسکوپ نیروی اتمی (AFM) از جمله سرفصل‌هایی بود که در این کارگاه بیان شد.

مراحل صادرات کالا و روش‌های پرداخت بین‌المللی
در این کارگاه که با هدف شتاسایی روش‌های نقل و انتقالات ارزی توسط محمود مسعودی، مدیر کلینیک بازرگانی بین‌المللی برگزار شد، مطالبی درباره آشنایی با فرایندهای صادرات و راهکارهای نقل و انتقال ارزی آسان و ایمن بیان شد.

آشنایی با نشان انطباق محصول اروپا  CE
این کارگاه توسط رضا ضیایی، مدیر آموزش شرکت پیشران صنعت تهران و مریم حسامی‌فر مشاور این شرکت و با هدف آشنایی نمایندگی‌های شرکت‌ها با نشان محصول اروپا(CE) برگزار شد.
تاریخچه CE ٬ هدف آن، مراحل اخذ CE و آشنایی با NANDO از جمله مباحث مطرح شده در این کارگاه بود.